Pierwsze kroki po kupnie samochodu z wadami

W przypadku kupna samochodu z wadami bardzo istotne jest jak najszybsze podjęcie odpowiednich kroków prawnych. Poniżej opisano niezbędne czynności, które pozwolą nam na zwrot samochodu po zakupie lub obniżenie jego ceny (uzyskanie odszkodowania).

Ocena stanu prawnego

Najpierw należy ustalić jakie przepisy będą miały zastosowanie do naszej sprawy. Strony transakcji, gdzie (K) to kupujący, a (S) to sprzedawca, mogą być następujące:

  1. konsument (K) – przedsiębiorca (S),
  2. przedsiębiorca (K) – przedsiębiorca (S)
  3. osoba fizyczna niebędąca przedsiębiorcą (K) – osoba fizyczna niebędąca przedsiębiorcą (S)

Sytuacja nr 1 (konsument kupuje od przedsiębiorcy) będzie miała miejsce przede wszystkim, gdy kupimy samochód z wadami ukrytymi od komisu lub w salonie i nie prowadzimy działalności gospodarczej.

Sytuacja nr 2 (dwóch przedsiębiorców) jest bardziej skomplikowana. Jeśli kupującym jest przedsiębiorca będący osobą fizyczną, możliwe jest zastosowanie do niego części przepisów dotyczących konsumenta. Taki przypadek warto omówić z prawnikiem.

Sytuacja nr 3 (umowę zawierają dwie osoby niemające firmy) to klasyczna transakcja pomiędzy dwiema osobami nieprowadzącymi działalności gospodarczej. Niestety ma również miejsce często, gdy komis samochodowy chce uniknąć odpowiedzialności z tytułu rękojmi i podsuwa do podpisania umowę podpisaną in blanco przez właściciela samochodu, którym jest osoba fizyczna nieprowadząca działalności gospodarczej. Należy więc dokładnie zbadać kto jest stroną umowy, gdyż takie działanie komisu może utrudnić dochodzenie ewentualnych roszczeń.

W sytuacji nr 1 zawsze mamy status konsumenta. W sytuacji nr 2 zależy to od konkretnej sprawy. W sytuacji nr 3 mamy status kupującego niebędącego konsumentem. Nasze uprawnienia w każdym z trzech opisanych przypadków określają art. 556 i n. Kodeksu cywilnego dotyczące rękojmi.

Pomoc prawna

Jeśli jesteś zainteresowany naszą pomocą lub bezpłatną poradą opisz Twoją sprawę korzystając z tego formularza. W odpowiedzi otrzymasz bezpłatną analizę sprawy oraz propozycję pomocy z naszej strony wraz z wyceną.

Roszczenia kupującego

Najpierw należy ustalić, czy w umowie nie wyłączono uprawnień kupującego z tytułu rękojmi. W takim przypadku zwrot samochodu po zakupie lub uzyskanie odszkodowania nie jest niemożliwe, ale jest trudniejsze. Jeśli podejrzewasz, że w Twojej umowie wyłączono rękojmię („kupujący nie będzie wnosił roszczeń” / „strony wyłączają rękojmię”), zapoznaj się z naszym artykułem o niekorzystnych wzorach umów sprzedaży.

Postanowienie umowne „kupujący zapoznał się ze stanem technicznym i nie wnosi do niego uwag” nie jest wyłączeniem rękojmi i nie należy się nim przejmować. Szerzej opisujemy to w tym artykule.

Art. 558. § 1. Strony mogą odpowiedzialność z tytułu rękojmi rozszerzyć, ograniczyć lub wyłączyć. Jednakże w umowach z udziałem konsumentów ograniczenie lub wyłączenie odpowiedzialności z tytułu rękojmi jest dopuszczalne tylko w wypadkach określonych w przepisach szczególnych.
§ 2. Wyłączenie lub ograniczenie odpowiedzialności z tytułu rękojmi jest bezskuteczne, jeżeli sprzedawca zataił podstępnie wadę przed kupującym.

Jeśli uprawnienia z tytułu rękojmi nie zostały wyłączone lub też ich wyłączenie jest bezskuteczne (art. 558 § 2 k.c.) kupujący może od razu albo odstąpić od umowy (zwrot samochodu po zakupie) albo żądać obniżenia ceny. Sprzedawca ma możliwość niezwłocznego usunięcia wad lub wymiany rzeczy i „anulowania” w ten sposób otrzymanego odstąpienia od umowy kupna samochodu, lub też oświadczenia o obniżeniu ceny.

Art. 560. § 1. Jeżeli rzecz sprzedana ma wadę, kupujący może złożyć oświadczenie o obniżeniu ceny albo odstąpieniu od umowy, chyba że sprzedawca niezwłocznie i bez nadmiernych niedogodności dla kupującego wymieni rzecz wadliwą na wolną od wad albo wadę usunie. (…)
§ 3. Obniżona cena powinna pozostawać w takiej proporcji do ceny wynikającej z umowy, w jakiej wartość rzeczy z wadą pozostaje do wartości rzeczy bez wady.
§ 4. Kupujący nie może odstąpić od umowy, jeżeli wada jest nieistotna.

Co napisać w piśmie do sprzedawcy

Jeśli chcemy skorzystać z przysługującego nam uprawnienia do odstąpienia od umowy, czyli do zwrotu samochodu lub obniżenia ceny, to najlepszą formą będzie wysłanie odpowiedniego oświadczenia. Na początek wystarczy opisanie w piśmie stwierdzonych wad.

W piśmie należy wskazać, że proponujemy sprzedawcy kontakt w celu udostępnienia mu pojazdu do oględzin, tak aby sam mógł przekonać się o wadach. Dzięki temu wykażemy inicjatywę wymaganą przez art. 561(2) Kodeksu cywilnego. Ewentualna bierność lub odmowa sprzedawcy obciąży tylko jego.

Art. 561(2). § 1. Kupujący, który wykonuje uprawnienia z tytułu rękojmi, jest obowiązany na koszt sprzedawcy dostarczyć rzecz wadliwą (…) do miejsca, w którym rzecz została wydana kupującemu.
§ 2. Jeżeli ze względu na rodzaj rzeczy (…) dostarczenie rzeczy przez kupującego byłoby nadmiernie utrudnione, kupujący obowiązany jest udostępnić rzecz sprzedawcy w miejscu, w którym rzecz się znajduje.

Należy pamiętać, że odrębną kwestią jest zawiadomienie sprzedawcy o wadzie, a odrębną wysłanie oświadczenia o obniżeniu ceny lub o odstąpieniu od umowy, które ma doprowadzić do zwrotu samochodu po zakupie i odzyskania jego ceny. Jeśli nie chcemy precyzować od razu naszego roszczenia, na początku wystarczy wysłanie pisma z zawiadomieniem o wadzie.

Żądanie naprawy lub wymiany

Możliwe jest też żądanie naprawy lub wymiany pojazdu, jednak realizowanie tych roszczeń jest dużo trudniejsze pod kątem prawnym. Zdecydowanie zalecamy wybranie pomiędzy odstąpieniem od umowy (jeśli wad nie zamierzamy usuwać) a oświadczeniem o obniżeniu ceny (jeśli planujemy naprawić samochód.

Dodatkowe uprawnienia konsumenta

W przypadku realizacji roszczeń przez konsumenta wyglądają one podobnie jak opisane wyżej roszczenia podnoszone przez pozostałych kupujących. Konsument dysponuje natomiast następującymi, dodatkowymi udogodnieniami:

  • Domniemanie uznania roszczenia konsumenta za uzasadnione, w przypadku nieustosunkowania się do niego przez przedsiębiorcę w terminie 14 dni od daty otrzymania go (art. 561[5] k.c.). Nie dotyczy to jedynie chęci zwrotu samochodu po zakupie (odstąpienia od umowy).
  • Domniemanie niezgodności towaru z umową, jeśli wada została stwierdzona w okresie roku od dnia wydania pojazdu kupującemu (art. 556[2] k.c.).
  • Brak możliwości wyłączenia lub ograniczenia uprawnień kupującego z tytułu rękojmi (art. 558 § 1 k.c.).
  • Dłuższe terminy przedawnienia niektórych roszczeń (art. 568 § 2 k.c.).

Trzeba stanowczo podkreślić, że uprawnień konsumenta nie można wyłączyć (w przeciwieństwie do uprawnień kupujących niebędących konsumentami). Wszelkie postanowienia o niewnoszeniu roszczeń, o braku możliwości zwrotu samochodu po zakupie, o wyłączeniu rękojmi, są nieważne jako klauzule niedozwolone.

Terminy na zwrot samochodu po zakupie lub obniżenie ceny

Wbrew obiegowym opiniom nie istnieje termin na zawiadomienie sprzedawcy o wadzie (np. miesiąc na momentu dowiedzenia się od niej). Jedynie w transakcji pomiędzy dwójką przedsiębiorców, kupujący powinien zawiadomić sprzedawcę o wadzie niezwłocznie po powzięciu wiedzy o niej (art. 563 § 1 k.c.).

Rozróżnia się natomiast termin na dowiedzenie się o wadach oraz termin, w którym nasze odstąpienie od umowy (lub obniżenie ceny) powinien otrzymać sprzedawca.

Na stwierdzenie wady mamy dwa lata, przy czym jeśli już wadę stwierdzimy, to od momentu stwierdzenia wady mamy rok na odstąpienie od umowy lub obniżenie ceny. Od powyższej reguły możliwe są wyjątki, które opisujemy w artykule Terminy na dochodzenie roszczeń z tytułu wad pojazdu.

Jak gromadzić dowody

Najczęściej sprzedawca będzie kwestionował swoją odpowiedzialność lub grał na zwłokę. Dochodzenie od niego roszczeń, nie uniemożliwia korzystania z wadliwego pojazdu. Należy jednak dokumentować wszelkie naprawy i poniesione koszty (faktury, paragony, oświadczenia i dane mechaników), tak aby możliwe było ich późniejsze dochodzenie od sprzedawcy.

Wszelki kontakt ze sprzedawcą powinien odbywać się w formie listów (poleconych lub poleconych za zwrotnym potwierdzeniem odbioru), przy zachowaniu kopii wysyłanych pism. Rozmowy powinny być nagrywane lub powinny odbywać się przy udziale świadków.

Jeśli planujemy zwrot samochodu po zakupie i nie korzystamy z niego, warto umieścić go na strzeżonym parkingu lub w innym miejscu nieznanym sprzedawcy. Należy to też zrobić jeśli planujemy zatrzymać samochód, ale korzystanie z niego jest niemożliwe do czasu naprawy.

Dochodzenie roszczeń w sądzie

Forma dochodzenia roszczeń może być różna. Możliwe jest skierowanie do sądu pozwu lub zawezwania do próby ugodowej. Nie zalecamy korzystania z e-sądu.

Jeśli kupujący decyduje się na wniesienie powództwa, przygotowanie pozwu powinien zlecić prawnikowi, ponieważ każdy stan faktyczny umożliwia dobranie innych środków prawnych i zastosowanie innych przepisów.

Skonstruowanie roszczenia nie musi opierać się tylko i wyłącznie o przepisy art. 556 i n. Kodeksu cywilnego. Możliwe jest zastosowanie np. zbiegu roszczeń z tytułu rękojmi i z art. 471 k.c., co w niniejszej sprawie pozwoliło powodowi odzyskać nie tylko odszkodowanie odpowiadające cenie akumulatora, ale również cenie jego badań diagnostycznych i pomocy prawnej, co dwukrotnie zwiększyło kwotę dochodzonego roszczenia.

Kwestia wyboru roszczenia przed skierowaniem sprawy na etap sądowy została szerzej opisana w kolejnym artykule.

Jesteś sprzedawcą? Masz prawa, podobnie jak kupujący

Każdy kupujący prędzej, czy później będzie również sprzedawcą samochodu. Jeśli sprzedałeś samochód, również możesz skorzystać z naszej pomocy, ponieważ niejednokrotnie roszczenia kupujących okazują się niezasadne. Jest tak np. wtedy, gdy sprzedawca nie składał żadnych zapewnień o stanie pojazdu, a samochód ma typowo eksploatacyjne wady (np. zużyte sprzęgło). Jeśli sprzedałeś samochód i chcesz ustalić, czy istnieją podstawy Twojej odpowiedzialności, skontaktuj się z nami.

Pytania i odpowiedzi (FAQ)

1/ ZWROT SAMOCHODU W TERMINIE 14 DNI
Czy możliwy jest zwrot samochodu po zakupie w terminie 14 dni bez powodu?

Zwrot w terminie 14 dni bez podania przyczyny dotyczy zakupów na odległość lub poza lokalem przedsiębiorstwa. Większość umów sprzedaży pojazdów nie spełnia tego kryterium, ponieważ umowę zawiera się przy równoczesnej obecności sprzedawcy i kupującego.

2/ TERMIN NA ZWROT OKREŚLONY PRZEZ SPRZEDAWCĘ
Zwrot samochodu w ciągu 7 dni. Sprzedawca twierdzi, że jedynie w takim terminie mogłem zwrócić samochód po kupnie.

Jeśli podstawą zwrotu pojazdu ma być wada (niezgodność z umową) terminy na zwrot są dużo dłuższe. Nie ma żadnego ograniczenia czasowego w postaci 7 dni, miesiąca lub dwóch miesięcy. Terminy w rękojmi opisujemy w tym artykule.

3/ MOMENT ZWROTU SAMOCHODU I PIENIĘDZY ZA SAMOCHÓD
Uzależniam zwrot samochodu od wcześniejszego otrzymania od sprzedawcy przelewu. Sprzedawca się na to nie zgadza. Co zrobić?

Zwrot świadczeń powinien nastąpić równocześnie. Nie można wymusić na sprzedawcy wcześniejszego przelewu, przed wydaniem pojazdu. Oczywiście nic nie stoi na przeszkodzie, żeby w przypadku zgodnej woli sprzedawcy i kupującego, uregulować to odmiennie.

4/ KOSZTY DODATKOWE (OC, OPONY)
Umowę zawarłem pół roku temu i kupiłem do niego zimowe opony, zawarłem umowę OC. Odkryłem fałszywy przebieg i teraz ustalam ze sprzedawcą zwrot samochodu po nieudanym zakupie. Czy mogę żądać zwrotu pieniędzy za opony i OC.

Zwrot za OC jest uzasadniony. W przypadku opon sprawa jest bardziej skomplikowana. Jeśli samochód miał zużyte zimowe opony i wymiana była niezbędna, a stare opony zutylizowano, możliwe jest żądanie zwrotu. W innym przypadku powinniśmy zatrzymać opony, nie żądać zwrotu za nie od sprzedawcy i samodzielnie je sprzedać.

5/ ZWROT WYŁĄCZNIE CENY SAMOCHODU
Sprzedawca zgadza się na zwrot samochodu po zakupie, który miał miejsce miesiąc temu. Nie zgadza się natomiast na zwrot za serwis olejowy, który wykonałem. Co zrobić?

Warto rozważyć zawarcie ugody, w ramach której odzyskamy cenę pojazdu, ale równocześnie nie zrzekniemy się roszczenia o naprawienie poniesionej szkody. Wtedy możliwe będzie wytoczenie powództwa o mniejszą kwotę, a sprawa zwrotu samochodu będzie zamknięta. Jeśli natomiast sprzedawca nie zgadza się na zawarcie takiej ugody zasadne jest skierowanie do sądu pozwu z żądaniem zwrotu ceny pojazdu oraz zwrotu innych poniesionych kosztów.

6/ DAROWIZNA A ODSTĄPIENIE OD UMOWY
Sprzedawca twierdzi, że zwrot samochodu po zakupie jest niemożliwy bo w dowodzie widnieje obok mnie mój ojciec, a samochód kupowałem tylko ja. Po kupnie zrobiłem darowiznę.

Darowizna powinna zostać uchylona przed odstąpieniem od umowy. Taka sytuacja wymaga konsultacji z prawnikiem, ponieważ ewentualny błąd może uniemożliwić zwrot samochodu.

7/ ODSZKODOWANIE (WYNAGRODZENIE) DLA SPRZEDAWCY
Zwracam samochód sprzedawcy z powodu wad, ale chce mnie obciążyć za niedużą obcierkę na parkingu (500 zł) i za użytkowanie przez 3 miesiące (1000 zł).

Pieniądze za obcierkę są zasadne, bo nie jest to normalne zużycie pojazdu. Natomiast zwrot samochodu po zakupie nie uzasadnia wypłacania sprzedawcy „wynagrodzenia” za korzystanie z samochodu przez kupującego.

8/ BŁĘDNA KWOTA OBNIŻENIA CENY
Wysłałem obniżenie ceny na 4000 zł. Biegły sądowy obliczył je na 3000 zł. Sprzedawca twierdzi, że moje oświadczenie jest z tego powodu nieważne.

Złożenie oświadczenia o obniżeniu ceny z podaniem nieprawidłowej kwoty nie skutkuje nieważnością takiego oświadczenia. Zawsze lepiej złożyć oświadczenie na kwotę wyższą, a później ograniczyć roszczenia w sądzie po ich dokładnym obliczeniu przez rzeczoznawcę, przed skierowaniem pozwu. Kłopotliwa może być odwrotna sytuacja- złożenie oświadczenia na zbyt niską kwotę może później uniemożliwić jej rozszerzenie do wyższej kwoty, ze względu na upływ terminów.

9/ SAMOCHÓD ZOSTAWIONY W ROZLICZENIU W RAZIE ZWROTU SAMOCHODU PO ZAKUPIE
Muszę zwrócić samochód sprzedawcy w związku z jego wadami. Kłopot w tym, że poza gotówką w rozliczeniu zostawiłem stary samochód, a sprzedawca już go nie ma. Jak to rozwiązać?

Cena pojazdu może być uiszczona w części w gotówce, a w części w przedmiocie, którego wartość jest możliwa do ustalenia. W takich sytuacjach raczej nie praktykuje się zwrotu samochodu zostawionego w rozliczeniu, chyba że z dokumentów wynika, że strony zawarły umowę zamiany. Zawsze jednak warto skonsultować taką sytuację z prawnikiem.

tagi wpisu: reklamacja nowego samochodu, reklamacja używanego samochodu, zwrot samochodu po zakupie od osoby prywatnej, ile jest dni na odstąpienie od umowy kupna-sprzedaży samochodu

717 KOMENTARZE

  1. Kupiliśmy samochód w jednym z popularnych komisów. Po przejechaniu 500km okazało sie ze płyn chłodniczy gdzies znika, a naprawa moze okazać sie bardzo droga. Czytam o ubezpieczeniu jakie wcisnęli nam przy zakupie (carlife), podobno pic na wodę. Co robić?

    • Szybko dochodzić roszczeń z tytułu rękojmi i udokumentować wady- to ważne, żeby udowodnić, że wystąpiły tak szybko. Proszę o wypełnienie tego formularza https://autoprawo.pl/formularz. Na jego podstawie przygotujemy bezpłatną analizę sprawy z ofertą pomocy z naszej strony.

  2. Witam, sprzedałam auto i kupujący chcę go zwrócić.
    Auto z zagranicy sprzedane w Polsce 16.kwietnia-
    18.kwietnia kupujący chcę go zarejestrować i jest problem-(informcję o tym dostałam19kwietnia )-każą czekać do wyjaśnienia (mija tydzień i jest informacja, że auto ma niby podrobiony vin)- wyjaśniają to .
    Ja też za granicą z urzędu dokumenty załatwiam-ale kupujący chcę zwrotu gotówki i chce mi zwrócić auto…co robić???

    • Zweryfikować, czy kupujący ma rację, jeśli tak, zwrócić pieniądze i zawiadomić organy ścigania. Jeśli samochód jest z Niemiec, sugeruję szukać polskich prawników pracujących przy granicy z Polską, po stronie niemieckiej lub polskiej. Znajdzie Pani takie kancelarie.

  3. Witam,
    W piątek sprzedałam 15 letni samochód. Był oglądany z każdej strony przez kupującego przez 1.5 godz. Była wykonana jazda próbna. Kupujący nie skorzystał z możliwości sprawdzenia samochodu na stacji diagnostcznej, tylko sprawdzał z zewnątrz na własną ręke. Został poinformowany o wychodzącej rdzy i rysach na karoserii.
    Została podpisana umowa i kupujący odjechał. Po 1.5 dnia dostaję wiadomość od sprzedajacego,że pasy wewnątrz auta nie posiadają certyfikatu i na pewno zostały wymienione z innego auta oraz że nie działa tylna wycieraczka. W takim samym stanie kupiłam auto i jeździłam nim 4 lata. O wycieraczce zapomniałam powiedzieć, ponieważ jej w ogóle nie używałam przez ten czas. Natomiast o pasach nie miałam pojęcia. Była możliwość weryfikacji wszystkiego na miejscu. W umowie był punkt,że sprzedający zapoznał się ze stanem faktycznym auta. Kupujący straszy mnie sądem i wystawieniem rachunku na naprawę lub żąda zwrotu samochodu. Czy mam się o co martwić, powinnam przyjąć samochód?

    • Kwestia pasów powinna być wyjaśniona, może być ona kłopotem, jeśli zamontowano inne, używane pasy. Z drugiej strony kupujący musi wykazać, że wada istniała w momencie sprzedaży. Sugeruję zażądać od kupującego stanowiska na piśmie z dokładnym sprecyzowaniem wad. Jeśli jakieś pismo przyjdzie, proszę je do nas przesłać i postaramy się pomóc.

  4. Witam
    Zakupiłam auto niespełna 48g.temu o godz.20.30.jestem osobą prywatną i kupiłam również auto od osoby prywatnej,wszystko było oki bez zastrzeżeń,poinformował mnie pan o wymianie rozrządu , oleju,pompy wody…itp po zakupie i przejechaniu 70 km.auto zaczęlo klekotać jest to Hiunday i 30 1.4 benzyna 2009 r.myslalam.ze do jaka blachostka fakt do domu miałam ogólnie 250km.pojechala do mechanika i nikt do póki silnika nierozbierze niewiadomo co konkretnie dolega
    Poinformowałam już wczoraj sprzedającego o aucie że coś nie tak ,to mi napisałam że auto sprzedał w dobrym stanie znałam stan faktyczny,powiedziałam o zwrocie auta powiedział że nie…co mogę zrobić w tej kwestii
    Pozdrawiam

  5. Witam wczoraj kupiłem samochód.wiedzialem o jednej wadzie ok.podczas powrotu autem do domu pojawiły się następne problemy .Próbowałem się z kontaktować z sprzedajoncym ale mnie wyraźnie zbywa nawet nie odbiera telefonu unika mnie .Przez chwilę nawet chciałem się zanim normalnie dogadać jakiś kompromis.Ale jak tak już się zaczęło zbywanie i nieodbieranie telefonu to chciał bym je zwrócić.tylko jak jak go nie mogę namierzyć

      • Można poprosić taki formularz ale dla sprzedającego? Vw polo z roku 1996. Kupiłem go od starszego pana za 900 zł. Autko wystawiłem na sprzedaż trochę drożej ale ze względu na jego stan blacharski sprzedałem za ta samą cenę. Oglądających było trzech, sprawdzili samochód na parkingu a kupujący wykonał jazdę próbną bez mojego udziału. Był zadowolony i transakcja doszła do skutku. Po 2 dniach poinformował mnie o chęci oddania samochodu z powodu „wypadania biegów”. Miałem ten pojazd przez 5 dni i przejechałem ok 30km. Ani mi ani kupującemu nic takiego się nie działo. Kupujący żąda przyjęcia uszkodzonego samochodu i zwrotu gotówki. Auto było w pelni sprawne. Proszę o pomoc

  6. Witam, kupiłem 16-letnie auto. Podczas oględzin nie wykryłem nic niepokojącego. Sprzedający zapewniał o dobrym stanie auta i braku wad. Kiedy pytałem kiedy był wymieniony rozrząd sprzedający odpowiedział, że nie wie, ale po sprowadzeniu auta zza granicy był sprawdzany i mechanik powiedział, że jest w dobrym stanie i nie ma potrzeby jego wymiany. Zapytałem czy możemy pojechać na stację diagnostyczną, sprzedający twierdził że nie ma nic do ukrycia. Umówiliśmy się jednak na zakup w niedzielę, poza tym padał deszcz i ostatecznie zrezygnowałem ze sprawdzania na stacji diagnostycznej. Jazda próbna również nie wykazała nic niepokojącego. Po dwóch dniach od zakupu zauważyłem na miejscu parkingowym plamy oleju. Prze kolejne dwa dni obserwowałem i codziennie przybywało świeżego oleju na podłodze. Niezwłocznie udałem się do mechanika na weryfikację usterki. Po otwarciu maski od góry nie było widać żadnych wycieków. Po podniesieniu auta od spodu został wykryty wyciek z pompy oleju, do którego usunięcia konieczne jest rozebranie rozrządu. W związku z nieznaną historią wymiany rozrządu mechanik zasugerował przy okazji wymianę rozrządu. Przy okazji została również stwierdzona nieszczelność chłodnicy i delikatny wyciek płynu chłodzącego. Poinformowałem sprzedającego o tych wadach, po czym sprzedający stwierdził, że nie wiedziało tych wadach i gdyby wiedział, to próbowałby wytrzeć, bądź zamaskować wycieki, ale zgodził się na sprawdzenie auta, z ja z niego nie skorzystałem więc on nic nie ukrył i sam o niczym nie wiedział. Czy w tym przypadku możliwe są roszczenia z tytułu rękojmi (zwrot kosztów naprawy lub odstąpienie od umowy zakupu auta)?Dodam, że umowa nie wyłączała praw z tytułu rękojmi. Czy ewentualny zwrot kosztów powinien obejmować koszt wymiany rozrządu? (wymiana teoretycznie nie jest konieczna, konieczny jest demontaż rozrządu aby usunąć wyciek oleju; natomiast wymiana rozrządu jest zalecana z uwagi braku wiedzy na temat terminu jej wcześniejszej wymiany).

  7. Dzień dobry.
    Sprzedałem używane auto. Podczas oględzin i jazdy próbnej klient nie miał się do czego doczepić ( twierdził że zna dobrze ten model ponieważ pracuje przy takich autach i dodatkowo to będzie jego czwarty samochód tego modelu ). Chciałem za auto 11000 ale ostatecznie że względu na kilka drobiazgów klient zaproponował że za 9700 go weźmie w takim stanie. Zgodziłem się. Po kilkunastu minutach klient zadzwonił że autem nie da się jechać ponieważ strasznie je nosi po drodze ( co nie miało miejsce podczas jazdy próbnej). Powiedziałem że skoro tak jest to niech wróci i sprawdzę czy tak jest i zwrócę mu pieniądze. Odpowiedział mi że zaprowadzi auto do renomowanego warsztatu żeby sprawdzili co jest nie tak. Następnego dnia tak zrobił i okazało się że wszystko jest ok tylko trzeba było zbieżność ustawić. Po wizycie w warsztacie zadzwonił powiedział że z autem jest już wszystko w porządku i wcześniejsze objawy zniknęły. Po dwóch dniach ponownie zadzwonił i powiedział że auto nadal nosi po drodze i że musiał zmienić opony które nic nie dały. Powiedział że felgi są krzywe i dlatego tak się dzieje. Zgodziłem się dać mu drugi zestaw kół żeby mieć spokojną głowę. W międzyczasie dowiedziałem się że w poprzednich autach wykończył silniki poprzez podnoszenie mocy. Obawiam się że i to auto wykończy . Czy w tej sytuacji obowiązuje mnie rękojmia? Proszę o pomoc.

    • Rękojmia zawsze obowiązuje, ale podnoszone w jej ramach roszczenia mogą być skuteczne lub nieskuteczne. Sugerowałbym prowadzić wszelkie kontakty z kupującym w udokumentowanej formie, najlepiej sms / mail, żeby potrafiłPan później udowodnić jak wyglądały kolejno zgłaszane, niezasadne roszczenia.

  8. Witam

    Przed zakupem auta wykupiłem „pakiet” sprawdzający – przegląd, pomiar lakieru + podłączenie pod komputer. Z badań wyszło że auto ma pękniętą sprężynę, lakierowany słupek (tył strona kierowcy) pozostałe pomiary były w normie. Zdecydowałem się kupić auto -> niestety okazało się że auto miało boku od drzwi kierowcy do klapy bagażnika. Sprzedający (wystawiona faktura vat) nie poinformował o tym fakcie, dodatkowo informacje dotyczące regularnego serwisowania auta tez nie pokryły sie z prawdą. Czy w takiej sytuacji mogę wypowiedzieć umowę lub jeszcze obniżyć cenę auta (którego bym nie kupił mając świadomość szkody na kilka tysięcy euro).

  9. Kupiłam samochod od osoby prywatnej.Auro na pierwszy rzut oka nie budziło moich wątpliwości. Pojechałem do mechanika wymienić olej filtry itp.i okazało się że auto mam wycięty DPF czego nie byłem w stanie stwierdzić przy kupnie. Czy mogę żądać od sprzedającego obniżenie ceny zakupu samochodu.

  10. Witam, 12 grudnia kupiłem samochód z komisu, wszystko z samochodem było w porządku, były tylko drobne problemy z elektryką, jednak gdy zawiozłem go do mechanika, żeby naprawił te problemy z elektryką i przejrzał samochód, dowiedziałem się że jest duży wyciek z przepustnicy i termostat jest do wymiany (wymiana przepustnicy i termostatu wyniosła mnie ponad 2 tysiące). Gdy oglądałem pojazd w komisie silnik był umyty przez co nie mogłem się dowiedzieć o wycieku z przepustnicy. U mechanika doradzili mi żeby skontaktował się z komisem w celu zwrotu za wymianę przepustnicy i termostatu, ponieważ nie są to części eksploatacyjne i sprzedawca sprzedał mi tak naprawdę uszkodzony pojazd bez mojej wiedzy, sprzedający mi go jako gotowy do jazdy i nie informując w ogłoszeniu o takich wadach. Co mogę zrobić w tym przypadku? Czy faktycznie mogę się ubiegać o zwrot za naprawę?

    • Jeśli naprawił Pan już pojazd dochodzenie roszczeń możliwe jest w oparciu o art. 471 k.c., a nie w oparciu o rękojmię. Proszę zebrać jak najlepsze dowody na okoliczność wadliwości wymienionych podzespołów. Proszę o wypełnienie tego formularza https://autoprawo.pl/formularz. Na jego podstawie przygotujemy bezpłatną analizę sprawy z ofertą pomocy z naszej strony.

  11. Bardzo fajny artykuł. ALE… Aktualnie „bujam” się z kupującym, który kupił ode mnie auto. Auto było oglądane przez 3 osoby (w tym mechanik), przejechali około 20 km. Niczego nie ukrywałem. Kupujący wykrył wadę, której nie byłem świadomy, a która była widoczna „na pierwszy rzut oka” (wystarczyło odpowiednio spojrzeć). Zgodziłem się na zwrot auta (choć po rozmowie z rzeczoznawcą ten stwierdził, że zupełnie niepotrzebnie), bo nie chcę chodzić po sądach…

    Ale do rzeczy. Kupujący ma 2 lata rękojmi. Bez limitu km. Jeśli kupuje auto z salonu, ma gwarancję i jej ograniczenia, a jeśli „pójdzie na noże”, to i tak firma stwierdzi, że np. „zawyżony stan kurzu w pojeździe, może świadczyć, o korzystaniu z auta niezgodnie z przeznaczeniem oraz o niezgodnym z instrukcją dbaniem o pojazd” (oczywiście to żart z mojej strony, chodzi o absurdy o jakich nieraz się dowiadujemy).

    Zdaję sobie sprawę, że przepisy te zostały wprowadzone, by ukrócić przewałki zawodowych handlarzy (zarejestrowanych i nie).. Tylko oni nadal je robią – przy rentowności 20% pewnie wliczają takie sytuacje (sądy) w koszta. W przypadku zwykłego sprzedawcy, nie dość, że okaże się, że wydane pieniądze ma zwrócić, to jeszcze może być dodatkowo „w plecy” – nawet po prawie 3 latach i kolejnych 3 latach w sądzie…

    Np silniki potrafią „rozlecieć się” w 3 letnim samochodzie, a co dopiero w 15 letnim. W dodatku nie mamy możliwości sprawdzenia jak kupujący używał pojazdu przez ostatnie 2 lata. Może zrobił w tym czasie 2000km „upalając” opony w drodze po poranne bułeczki…

    Proponuję artykuł jak kupujący może zabezpieczyć się przed takimi sytuacjami…

    • Zgadzam się z Panem, że przepisy o rękojmi są – co do zasady – korzystne dla kupującego. W przypadku sprzedawcy, który nie jest przedsiębiorcą, można to łatwo rozwiązać, po prostu wyłączając rękojmię. Znajdzie Pan w Internecie wzór takiej umowy i artykuły, które powstawały we współpracy ze mną.

  12. Dzień dobry,
    mam pytanie:
    czy jeśli wysłałam do sprzedawcy -auto serwisu zawiadomienie o wadzie pojazdu i napisałam, że oczekuję obniżenia ceny, ponieważ chcę samochód naprawić, to jest to wiążące? Czy mogę zmienić swoje żądanie na odstąpienie od umowy i zwrot kosztu całkowitego samochodu?

  13. Witam mam pytanie czy mogę odzyskać część poniesionych kosztów. Chodzi o taką sytuację w środę 10.01.2023 wybrałem się po opla Astrę do Konina z komisu Panowie z komisu zapewniali ze wszystko jest z autem ok i było sprawdzane w stacji diagnostyka po czy kupiłem to auto ale wracając do domu po 40 kilomotrech totalnie starcił moc wróciłem na miejsce gość z komisu twierdził ze go nie ma i go nie było pojechałem do salonu opla na diagnostyka i okazało się że po przejechaniu autem 40 km wycieki są z silnika z hlodnicy i do tego pęknięta zepsuta tutbina pieniądze za samochód mi oddali ale gdzie koszty poniesione za podróż za paliwo do 40 litrów tego i za diagnostyka w oplu salonie gość z komisu nie oddał kasy czy mam prawo żądać jeszcze wzrostu za poniesione koszty

    • Uważam, że ma Pan podstawy do żądania zwrotu tych kosztów (art. 566 / 471 Kodeksu cywilnego). Jeżeli natomiast koszty te nie były wysokie to dochodzenie roszczeń od sprzedawcy może się dla Pana okazać zupełnie nieopłacalne.

  14. Kupiłem samochód wieczorem ponieważ nie pasowało nikomu zeby jechać w dzień ale pytałem kupującego w wiadomościach SMS czy auto ma gdzieś korozję odpisal mi że brak korozji I w ogłoszeniu miał tak samo wpisane dodatkowo pisałem mu czy jest coś do naprawy napisał że nie ma nic do naprawy i w ogłoszeniu było tak samo byłem u mechanika zeby sprawdził to lista napraw jest długa dzwoniłem do niego że chce zwrocic auto ponieważ mnie oszukał a on powiedział że nie przyjmie auta wysłałem mu pismo I nie oddzywa się co zrobic z oszustem z komisu ?

    • Na szczęście zgromadzone przez Pana dowody (SMS, ogłoszenie) pozwolą na wykazanie braku Pana wiedzy o wadach. Do sporządzenia analizy, w pełni dostosowanej do Pana przypadku potrzebuję kilku dodatkowych informacji. W celu uzyskania pełnego opisu sprawy przesyłam link do formularza. Proszę o wejście na stronę http://autoprawo.pl/formularz/ wypełnienie go i odesłanie. W odpowiedzi otrzyma Pan zestawienie środków prawnych dobranych do przedstawionego przez Pana stanu faktycznego. Analiza sprawy na tym etapie jest bezpłatna i nie wiąże się dla Pana z żadnymi obowiązkami. Analizę przygotowujemy w terminie 1 – 3 dni roboczych.

  15. Witam. Zakupilam samochod od osoby prywatnej, jazda testowa bez problemu, Po akupie auta i podpisaiu umowy i po przejechaniu 200m zapalil sie check silnika. Wrocilismy do osoby sprzedajacej, a dokladnie posrednika, stwierdzil ze moze to byc od dopiero co podlaczonego fotela ogrzewania. Zdjal klemy, zresetowal blad, umowilismy sie ze pojedziemy sprawdzic samochod u mechanika i jesli cos bedzie niepokojacego to damy znac i trzeba bedzie auto zwrocic. Na drugi dzien zaplil sie check, samochod zostal podpiety, mnostwo bledow, chwile pozniej padl centralny zamek, szyby elektryczne i samochod nie odpalil. Uszkodzenie w obwodzie wtryskiwacza cylindra (wszystkie cztery); usterka w ukladzie tempomatu’; czujnik obrtow silnika blad staly; czujnik predkosci pojazdu.
    Czy przysluguje mi prawo zwrotu takiego auta?

  16. Wczoraj, tj. 7 stycznia kupiłem pojazd od osoby prywatnej. Sprzedawca zapewnial mnie, ze wszystko jest sprawne. Drobne wady blacharki usprawniał wiekiem auta. Samochod przyjechal do domu (ok 130km) na wlasnych kolach jednak całą drogę zaczynały zgrzytać różne elementy pojazdu. Dzisiaj rano tj. 8 stycznia padlo wspomaganie kierownicy i cos zaczęło obcierac z tylu uniemozliwiając jazdę. Czy mogę odstąpić od umowy tak by sprzedający zabrał auto i zwrócił środki?

  17. Kupiliśmy auto 4 dni temu, zaprowadzilismy samochód do mechanika żeby go przejrzał. W środku jest wszystko ok, jakięs drobne wymiany na kóre liczyliśmy typu klocki itd, ale problemem jest dach auta, jest to auto minivan i okazało się że dch jest cały zaszpachlowany, widzieliśmy jakieś znaki drobe na brzegach i sorzedawca obniżył wartośc , nie miej jednak mechanik stwierdził ze naprawa dachu to pół wartości samochodu, czy mozemy odstąpić od umowy ? Na jakiej podstawie ? Rękojmi ?

    • Dzień dobry,

      potwierdzam, że rękojmia jest w tym przypadku odpowiednią podstawą prawną do dochodzenia roszczeń. W celu sporządzenia analizy, w pełni dostosowanej do Państwa przypadku potrzebuję kilku dodatkowych informacji. W celu uzyskania pełnego opisu sprawy przesyłam link do formularza. Proszę o wejście na stronę http://autoprawo.pl/formularz/ wypełnienie go i odesłanie. W odpowiedzi otrzymają Państwo zestawienie środków prawnych dobranych do przedstawionego przez Państwa stanu faktycznego. Analiza sprawy na tym etapie jest bezpłatna i nie wiąże się dla Państwa z żadnymi obowiązkami. Analizę przygotowujemy w terminie 1 – 3 dni roboczych.

  18. Witam. Miesiąc temu zakupiłam auto od osoby prywatnej, sprzedający zapewniał że auto nie ma ukrytych wad i że jest sprawne techniczne, cena samochodu też nie była niska, wręcz trochę wygórowana, więc po takim czymś oczekuje się auta sprawnego technicznie. Niestety zaraz po kupnie gdy wymieniałam olej to w starym oleju były opiłki metalu a sam olej śmierdział benzyną, dodatkowo auto głośniej chodzić a w płynie chłodniczym zaczął zbierać się olej czego podczas kupna nie było (prawdopodobnie sprzedający mógł wyczyścić zbiornik). Dochodząc do tematu, samochodowi grozi remont silnika. Po takim czasie i zrobieniu około tylko 300km nie jest możliwe aby to wszystko zaczęło się dziać z mojej winy po zakupie, mam rację? Czy mam szanse na to że sprzedający poniesie koszty naprawy? Jak postępować w takim przypadku? I najważniejsze… Czy sprzedający jeśli to wszystko się potwierdzi ma sposoby by się z tego jakoś wybronić i wybrnąć?
    Bardzo proszę o odpowiedź bo muszę od czegoś zacząć, z góry dziękuję.

  19. Witam, sprzedałem auto ponad 1 rok temu, kupujący zgłosił się ze chce oddać na zasadzie rękojmi gdyż mechanik odkrył ze auto ma szpachle i spawy- czyli ze było powypadkowe, ja użytkowałem te auto latami i nic o tym nie wiedziałem ,co teraz zrobić gdyż rzada zwrotu pełnej sumy. Niestety prawo stoi po stronie kupującego a ja dostanę do zwrotu auto starsze o ponad roku, eksploatowane nie wiadomo w jaki sposób?a z drugie strony skąd mam gwarancję ze to on nie uszkodził auta i naprawił po takim czasie? Proszę o pomoc

  20. W marcu 2021 zakupiliśmy samochód. Sprawdzana historia w serwisie. Teraz w 2022 musieliśmy oddać go do serwisu aby pokasowali błędy od DPF. Samochód stał na serwisie prawie miesiąc. Gdy chcieliśmy go odebrać okazało się że silnik jest do wymiany bo panewki się obróciły. Zleciliśmy ekspertyzę aby stwierdzić winę. W ekspertyzie wyszło że silnik był cofnięty o 80000 km czego serwis przy kupnie nie wykazał. Pytanie czy to jest w jakiś sposób wada ukryta? Prawdopodobnie wymieniony moduł czego nam nie powiedział właściciel przy kupnie. Czy to sprawa przedawniona?

    • Co ma Pani na myśli pisząc o cofniętym silniku? Czy chodzi o wskazanie drogomierza, czy o coś innego? Proszę o wypełnienie tego formularza https://autoprawo.pl/formularz. Na jego podstawie przygotujemy bezpłatną analizę sprawy z ofertą pomocy z naszej strony.

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Proszę wpisać swój komentarz!
Proszę podać swoje imię tutaj