Pierwsze kroki po kupnie samochodu z wadami

W przypadku kupna samochodu z wadami bardzo istotne jest jak najszybsze podjęcie odpowiednich kroków prawnych. Poniżej opisano niezbędne czynności, które pozwolą nam na zwrot samochodu po zakupie lub obniżenie jego ceny (uzyskanie odszkodowania).

Ocena stanu prawnego

Najpierw należy ustalić jakie przepisy będą miały zastosowanie do naszej sprawy. Strony transakcji, gdzie (K) to kupujący, a (S) to sprzedawca, mogą być następujące:

  1. konsument (K) – przedsiębiorca (S),
  2. przedsiębiorca (K) – przedsiębiorca (S)
  3. osoba fizyczna niebędąca przedsiębiorcą (K) – osoba fizyczna niebędąca przedsiębiorcą (S)

Sytuacja nr 1 (konsument kupuje od przedsiębiorcy) będzie miała miejsce przede wszystkim, gdy kupimy samochód z wadami ukrytymi od komisu lub w salonie i nie prowadzimy działalności gospodarczej.

Sytuacja nr 2 (dwóch przedsiębiorców) jest bardziej skomplikowana. Jeśli kupującym jest przedsiębiorca będący osobą fizyczną, możliwe jest zastosowanie do niego części przepisów dotyczących konsumenta. Taki przypadek warto omówić z prawnikiem.

Sytuacja nr 3 (umowę zawierają dwie osoby niemające firmy) to klasyczna transakcja pomiędzy dwiema osobami nieprowadzącymi działalności gospodarczej. Niestety ma również miejsce często, gdy komis samochodowy chce uniknąć odpowiedzialności z tytułu rękojmi i podsuwa do podpisania umowę podpisaną in blanco przez właściciela samochodu, którym jest osoba fizyczna nieprowadząca działalności gospodarczej. Należy więc dokładnie zbadać kto jest stroną umowy, gdyż takie działanie komisu może utrudnić dochodzenie ewentualnych roszczeń.

W sytuacji nr 1 zawsze mamy status konsumenta. W sytuacji nr 2 zależy to od konkretnej sprawy. W sytuacji nr 3 mamy status kupującego niebędącego konsumentem. Nasze uprawnienia w każdym z trzech opisanych przypadków określają art. 556 i n. Kodeksu cywilnego dotyczące rękojmi.

Pomoc prawna

Jeśli jesteś zainteresowany naszą pomocą lub bezpłatną poradą opisz Twoją sprawę korzystając z tego formularza. W odpowiedzi otrzymasz bezpłatną analizę sprawy oraz propozycję pomocy z naszej strony wraz z wyceną.

Roszczenia kupującego

Najpierw należy ustalić, czy w umowie nie wyłączono uprawnień kupującego z tytułu rękojmi. W takim przypadku zwrot samochodu po zakupie lub uzyskanie odszkodowania nie jest niemożliwe, ale jest trudniejsze. Jeśli podejrzewasz, że w Twojej umowie wyłączono rękojmię („kupujący nie będzie wnosił roszczeń” / „strony wyłączają rękojmię”), zapoznaj się z naszym artykułem o niekorzystnych wzorach umów sprzedaży.

Postanowienie umowne „kupujący zapoznał się ze stanem technicznym i nie wnosi do niego uwag” nie jest wyłączeniem rękojmi i nie należy się nim przejmować. Szerzej opisujemy to w tym artykule.

Art. 558. § 1. Strony mogą odpowiedzialność z tytułu rękojmi rozszerzyć, ograniczyć lub wyłączyć. Jednakże w umowach z udziałem konsumentów ograniczenie lub wyłączenie odpowiedzialności z tytułu rękojmi jest dopuszczalne tylko w wypadkach określonych w przepisach szczególnych.
§ 2. Wyłączenie lub ograniczenie odpowiedzialności z tytułu rękojmi jest bezskuteczne, jeżeli sprzedawca zataił podstępnie wadę przed kupującym.

Jeśli uprawnienia z tytułu rękojmi nie zostały wyłączone lub też ich wyłączenie jest bezskuteczne (art. 558 § 2 k.c.) kupujący może od razu albo odstąpić od umowy (zwrot samochodu po zakupie) albo żądać obniżenia ceny. Sprzedawca ma możliwość niezwłocznego usunięcia wad lub wymiany rzeczy i „anulowania” w ten sposób otrzymanego odstąpienia od umowy kupna samochodu, lub też oświadczenia o obniżeniu ceny.

Art. 560. § 1. Jeżeli rzecz sprzedana ma wadę, kupujący może złożyć oświadczenie o obniżeniu ceny albo odstąpieniu od umowy, chyba że sprzedawca niezwłocznie i bez nadmiernych niedogodności dla kupującego wymieni rzecz wadliwą na wolną od wad albo wadę usunie. (…)
§ 3. Obniżona cena powinna pozostawać w takiej proporcji do ceny wynikającej z umowy, w jakiej wartość rzeczy z wadą pozostaje do wartości rzeczy bez wady.
§ 4. Kupujący nie może odstąpić od umowy, jeżeli wada jest nieistotna.

Co napisać w piśmie do sprzedawcy

Jeśli chcemy skorzystać z przysługującego nam uprawnienia do odstąpienia od umowy, czyli do zwrotu samochodu lub obniżenia ceny, to najlepszą formą będzie wysłanie odpowiedniego oświadczenia. Na początek wystarczy opisanie w piśmie stwierdzonych wad.

W piśmie należy wskazać, że proponujemy sprzedawcy kontakt w celu udostępnienia mu pojazdu do oględzin, tak aby sam mógł przekonać się o wadach. Dzięki temu wykażemy inicjatywę wymaganą przez art. 561(2) Kodeksu cywilnego. Ewentualna bierność lub odmowa sprzedawcy obciąży tylko jego.

Art. 561(2). § 1. Kupujący, który wykonuje uprawnienia z tytułu rękojmi, jest obowiązany na koszt sprzedawcy dostarczyć rzecz wadliwą (…) do miejsca, w którym rzecz została wydana kupującemu.
§ 2. Jeżeli ze względu na rodzaj rzeczy (…) dostarczenie rzeczy przez kupującego byłoby nadmiernie utrudnione, kupujący obowiązany jest udostępnić rzecz sprzedawcy w miejscu, w którym rzecz się znajduje.

Należy pamiętać, że odrębną kwestią jest zawiadomienie sprzedawcy o wadzie, a odrębną wysłanie oświadczenia o obniżeniu ceny lub o odstąpieniu od umowy, które ma doprowadzić do zwrotu samochodu po zakupie i odzyskania jego ceny. Jeśli nie chcemy precyzować od razu naszego roszczenia, na początku wystarczy wysłanie pisma z zawiadomieniem o wadzie.

Żądanie naprawy lub wymiany

Możliwe jest też żądanie naprawy lub wymiany pojazdu, jednak realizowanie tych roszczeń jest dużo trudniejsze pod kątem prawnym. Zdecydowanie zalecamy wybranie pomiędzy odstąpieniem od umowy (jeśli wad nie zamierzamy usuwać) a oświadczeniem o obniżeniu ceny (jeśli planujemy naprawić samochód.

Dodatkowe uprawnienia konsumenta

W przypadku realizacji roszczeń przez konsumenta wyglądają one podobnie jak opisane wyżej roszczenia podnoszone przez pozostałych kupujących. Konsument dysponuje natomiast następującymi, dodatkowymi udogodnieniami:

  • Domniemanie uznania roszczenia konsumenta za uzasadnione, w przypadku nieustosunkowania się do niego przez przedsiębiorcę w terminie 14 dni od daty otrzymania go (art. 561[5] k.c.). Nie dotyczy to jedynie chęci zwrotu samochodu po zakupie (odstąpienia od umowy).
  • Domniemanie niezgodności towaru z umową, jeśli wada została stwierdzona w okresie roku od dnia wydania pojazdu kupującemu (art. 556[2] k.c.).
  • Brak możliwości wyłączenia lub ograniczenia uprawnień kupującego z tytułu rękojmi (art. 558 § 1 k.c.).
  • Dłuższe terminy przedawnienia niektórych roszczeń (art. 568 § 2 k.c.).

Trzeba stanowczo podkreślić, że uprawnień konsumenta nie można wyłączyć (w przeciwieństwie do uprawnień kupujących niebędących konsumentami). Wszelkie postanowienia o niewnoszeniu roszczeń, o braku możliwości zwrotu samochodu po zakupie, o wyłączeniu rękojmi, są nieważne jako klauzule niedozwolone.

Terminy na zwrot samochodu po zakupie lub obniżenie ceny

Wbrew obiegowym opiniom nie istnieje termin na zawiadomienie sprzedawcy o wadzie (np. miesiąc na momentu dowiedzenia się od niej). Jedynie w transakcji pomiędzy dwójką przedsiębiorców, kupujący powinien zawiadomić sprzedawcę o wadzie niezwłocznie po powzięciu wiedzy o niej (art. 563 § 1 k.c.).

Rozróżnia się natomiast termin na dowiedzenie się o wadach oraz termin, w którym nasze odstąpienie od umowy (lub obniżenie ceny) powinien otrzymać sprzedawca.

Na stwierdzenie wady mamy dwa lata, przy czym jeśli już wadę stwierdzimy, to od momentu stwierdzenia wady mamy rok na odstąpienie od umowy lub obniżenie ceny. Od powyższej reguły możliwe są wyjątki, które opisujemy w artykule Terminy na dochodzenie roszczeń z tytułu wad pojazdu.

Jak gromadzić dowody

Najczęściej sprzedawca będzie kwestionował swoją odpowiedzialność lub grał na zwłokę. Dochodzenie od niego roszczeń, nie uniemożliwia korzystania z wadliwego pojazdu. Należy jednak dokumentować wszelkie naprawy i poniesione koszty (faktury, paragony, oświadczenia i dane mechaników), tak aby możliwe było ich późniejsze dochodzenie od sprzedawcy.

Wszelki kontakt ze sprzedawcą powinien odbywać się w formie listów (poleconych lub poleconych za zwrotnym potwierdzeniem odbioru), przy zachowaniu kopii wysyłanych pism. Rozmowy powinny być nagrywane lub powinny odbywać się przy udziale świadków.

Jeśli planujemy zwrot samochodu po zakupie i nie korzystamy z niego, warto umieścić go na strzeżonym parkingu lub w innym miejscu nieznanym sprzedawcy. Należy to też zrobić jeśli planujemy zatrzymać samochód, ale korzystanie z niego jest niemożliwe do czasu naprawy.

Dochodzenie roszczeń w sądzie

Forma dochodzenia roszczeń może być różna. Możliwe jest skierowanie do sądu pozwu lub zawezwania do próby ugodowej. Nie zalecamy korzystania z e-sądu.

Jeśli kupujący decyduje się na wniesienie powództwa, przygotowanie pozwu powinien zlecić prawnikowi, ponieważ każdy stan faktyczny umożliwia dobranie innych środków prawnych i zastosowanie innych przepisów.

Skonstruowanie roszczenia nie musi opierać się tylko i wyłącznie o przepisy art. 556 i n. Kodeksu cywilnego. Możliwe jest zastosowanie np. zbiegu roszczeń z tytułu rękojmi i z art. 471 k.c., co w niniejszej sprawie pozwoliło powodowi odzyskać nie tylko odszkodowanie odpowiadające cenie akumulatora, ale również cenie jego badań diagnostycznych i pomocy prawnej, co dwukrotnie zwiększyło kwotę dochodzonego roszczenia.

Kwestia wyboru roszczenia przed skierowaniem sprawy na etap sądowy została szerzej opisana w kolejnym artykule.

Jesteś sprzedawcą? Masz prawa, podobnie jak kupujący

Każdy kupujący prędzej, czy później będzie również sprzedawcą samochodu. Jeśli sprzedałeś samochód, również możesz skorzystać z naszej pomocy, ponieważ niejednokrotnie roszczenia kupujących okazują się niezasadne. Jest tak np. wtedy, gdy sprzedawca nie składał żadnych zapewnień o stanie pojazdu, a samochód ma typowo eksploatacyjne wady (np. zużyte sprzęgło). Jeśli sprzedałeś samochód i chcesz ustalić, czy istnieją podstawy Twojej odpowiedzialności, skontaktuj się z nami.

Pytania i odpowiedzi (FAQ)

1/ ZWROT SAMOCHODU W TERMINIE 14 DNI
Czy możliwy jest zwrot samochodu po zakupie w terminie 14 dni bez powodu?

Zwrot w terminie 14 dni bez podania przyczyny dotyczy zakupów na odległość lub poza lokalem przedsiębiorstwa. Większość umów sprzedaży pojazdów nie spełnia tego kryterium, ponieważ umowę zawiera się przy równoczesnej obecności sprzedawcy i kupującego.

2/ TERMIN NA ZWROT OKREŚLONY PRZEZ SPRZEDAWCĘ
Zwrot samochodu w ciągu 7 dni. Sprzedawca twierdzi, że jedynie w takim terminie mogłem zwrócić samochód po kupnie.

Jeśli podstawą zwrotu pojazdu ma być wada (niezgodność z umową) terminy na zwrot są dużo dłuższe. Nie ma żadnego ograniczenia czasowego w postaci 7 dni, miesiąca lub dwóch miesięcy. Terminy w rękojmi opisujemy w tym artykule.

3/ MOMENT ZWROTU SAMOCHODU I PIENIĘDZY ZA SAMOCHÓD
Uzależniam zwrot samochodu od wcześniejszego otrzymania od sprzedawcy przelewu. Sprzedawca się na to nie zgadza. Co zrobić?

Zwrot świadczeń powinien nastąpić równocześnie. Nie można wymusić na sprzedawcy wcześniejszego przelewu, przed wydaniem pojazdu. Oczywiście nic nie stoi na przeszkodzie, żeby w przypadku zgodnej woli sprzedawcy i kupującego, uregulować to odmiennie.

4/ KOSZTY DODATKOWE (OC, OPONY)
Umowę zawarłem pół roku temu i kupiłem do niego zimowe opony, zawarłem umowę OC. Odkryłem fałszywy przebieg i teraz ustalam ze sprzedawcą zwrot samochodu po nieudanym zakupie. Czy mogę żądać zwrotu pieniędzy za opony i OC.

Zwrot za OC jest uzasadniony. W przypadku opon sprawa jest bardziej skomplikowana. Jeśli samochód miał zużyte zimowe opony i wymiana była niezbędna, a stare opony zutylizowano, możliwe jest żądanie zwrotu. W innym przypadku powinniśmy zatrzymać opony, nie żądać zwrotu za nie od sprzedawcy i samodzielnie je sprzedać.

5/ ZWROT WYŁĄCZNIE CENY SAMOCHODU
Sprzedawca zgadza się na zwrot samochodu po zakupie, który miał miejsce miesiąc temu. Nie zgadza się natomiast na zwrot za serwis olejowy, który wykonałem. Co zrobić?

Warto rozważyć zawarcie ugody, w ramach której odzyskamy cenę pojazdu, ale równocześnie nie zrzekniemy się roszczenia o naprawienie poniesionej szkody. Wtedy możliwe będzie wytoczenie powództwa o mniejszą kwotę, a sprawa zwrotu samochodu będzie zamknięta. Jeśli natomiast sprzedawca nie zgadza się na zawarcie takiej ugody zasadne jest skierowanie do sądu pozwu z żądaniem zwrotu ceny pojazdu oraz zwrotu innych poniesionych kosztów.

6/ DAROWIZNA A ODSTĄPIENIE OD UMOWY
Sprzedawca twierdzi, że zwrot samochodu po zakupie jest niemożliwy bo w dowodzie widnieje obok mnie mój ojciec, a samochód kupowałem tylko ja. Po kupnie zrobiłem darowiznę.

Darowizna powinna zostać uchylona przed odstąpieniem od umowy. Taka sytuacja wymaga konsultacji z prawnikiem, ponieważ ewentualny błąd może uniemożliwić zwrot samochodu.

7/ ODSZKODOWANIE (WYNAGRODZENIE) DLA SPRZEDAWCY
Zwracam samochód sprzedawcy z powodu wad, ale chce mnie obciążyć za niedużą obcierkę na parkingu (500 zł) i za użytkowanie przez 3 miesiące (1000 zł).

Pieniądze za obcierkę są zasadne, bo nie jest to normalne zużycie pojazdu. Natomiast zwrot samochodu po zakupie nie uzasadnia wypłacania sprzedawcy „wynagrodzenia” za korzystanie z samochodu przez kupującego.

8/ BŁĘDNA KWOTA OBNIŻENIA CENY
Wysłałem obniżenie ceny na 4000 zł. Biegły sądowy obliczył je na 3000 zł. Sprzedawca twierdzi, że moje oświadczenie jest z tego powodu nieważne.

Złożenie oświadczenia o obniżeniu ceny z podaniem nieprawidłowej kwoty nie skutkuje nieważnością takiego oświadczenia. Zawsze lepiej złożyć oświadczenie na kwotę wyższą, a później ograniczyć roszczenia w sądzie po ich dokładnym obliczeniu przez rzeczoznawcę, przed skierowaniem pozwu. Kłopotliwa może być odwrotna sytuacja- złożenie oświadczenia na zbyt niską kwotę może później uniemożliwić jej rozszerzenie do wyższej kwoty, ze względu na upływ terminów.

9/ SAMOCHÓD ZOSTAWIONY W ROZLICZENIU W RAZIE ZWROTU SAMOCHODU PO ZAKUPIE
Muszę zwrócić samochód sprzedawcy w związku z jego wadami. Kłopot w tym, że poza gotówką w rozliczeniu zostawiłem stary samochód, a sprzedawca już go nie ma. Jak to rozwiązać?

Cena pojazdu może być uiszczona w części w gotówce, a w części w przedmiocie, którego wartość jest możliwa do ustalenia. W takich sytuacjach raczej nie praktykuje się zwrotu samochodu zostawionego w rozliczeniu, chyba że z dokumentów wynika, że strony zawarły umowę zamiany. Zawsze jednak warto skonsultować taką sytuację z prawnikiem.

tagi wpisu: reklamacja nowego samochodu, reklamacja używanego samochodu, zwrot samochodu po zakupie od osoby prywatnej, ile jest dni na odstąpienie od umowy kupna-sprzedaży samochodu

717 KOMENTARZE

  1. Witam serdecznie. Zakupiłem nowy samochód w grudniu w salonie Forda. Po trzech tygodniach pojawiła się usterka, samochód jest w serwisie . Diagnozy brak. Czy mogę starać się o wymianę modelu na nowy, obniżenie cenie zakupu , zadośćuczynienie od trzech tygodni jestem bez samochodu. Z góry dziękuję za pomoc.

    • Zadośćuczynienie nie. Jeśli ma Pan status konsumenta może Pan wezwać do usunięcia wady lub wymiany pojazdu, a w razie braku usunięcia wady (bo to najpewniej miałoby miejsce), może Pan odstąpić od umowy. Proszę o wypełnienie tego formularza https://autoprawo.pl/formularz. Na jego podstawie przygotujemy bezpłatną analizę sprawy z ofertą pomocy z naszej strony.

  2. Zakupiłem samochód Hyundai I30 i po 3 dniach okazało się, że ubywa płynu w chłodnicy bo jest uszkodzona uszczelka pod głowicą. Uzgodniłem ze sprzedawcą że podzielimy koszty naprawy po połowie. Samochód naprawiłem i przesłałem sprzedawcy podsumowanie kosztów naprawy i zakup części. Sprzedawca zadzwonił do mnie i mówi że za olej , demontaż rozrządu (i może jeszcze coś mi nie zapłaci, bo rozrząd powinienem sobie są zrobić ale zaznaczam że rozrządu nie robiłem). Tłumaczyłem mu to i mówiłem iż dostanie się do uszczelki nie jest możliwe bez demontażu rozrządu itp.
    Napisałem mu e-maila że się nie zgadzam i czekam na jego odpowiedź.
    Ktoś mi coś podpowie?

    • Możliwość podnoszenia roszczeń zależy od tego, jak dokładnie brzmiały Państwa ustalenia, czy są udokumentowane i jakie są dowody na istnienie wady (np. zdjęcia). Proszę o wypełnienie tego formularza https://autoprawo.pl/formularz. Na jego podstawie przygotujemy bezpłatną analizę sprawy z ofertą pomocy z naszej strony.

  3. Dzień dobry.
    Kupiłam samochód osobowy, który – jak zapewniał sprzedawca – dzień przed zakupem przeszedł przegląd techniczny, a jedynym poniesionym przeze mnie wydatkiem miało być zrobienie geometrii kół w najbliższym czasie. Po wizycie u mechanika okazało się, że samochód geometrii zrobionej mieć nie może ze względu na usterki drążków kierowniczych, konieczność regeneracji maglownicy itp. Łączny oszacowany koszt naprawy opiewa na ponad 2000 zł. Wg mechanika taka usterka powinna była zostać zauważona na przeglądzie. Zamierzam domagać się odzyskania od sprzedającego tej kwoty. Czy będzie to prawnie uzasadnione?

  4. Witam. Zakupiliśmy nowy samochód skoda superb z salonu. Po zakupie okazało się że auto posiada wadę w postaci głośno pracującego zawieszenia DCC. sprawa została przez nas zgłoszona i od pół roku słyszymy od sprzedawcy, że problem jest znany i skoda pracuje nad rozwiązaniem. Niestety nic się nie dzieje. Nic nie mamy na piśmie. Auto zakupione w kredycie. Czy mamy możliwość zwrotu pojazdu z tytułu rękojmi? Jak to zrobić?

    • Jeśli każdy egzemplarz tego pojazdu tak ma, nie widzę możliwości działania. Jeśli jedynie część, wtedy można podjąć kroki prawne.

  5. Kupiłem auto 2 dni temu 23 grudnia 2024 r. jako bezwypadkowe i dojechałem do domu. https://www.otomoto.pl/osobowe/oferta/hyundai-tucson-bezwypadkowy-serwisowany-klimatronik-ID6GXDuM.html
    2 dni później w czasie Świąt odwiedziły mnie osoby zorientowane w motoryzacji i pokazały mi ewidentne ślady że auto jest po poważnym wypadku. m.in. wymienione sanki – bo jest na nich napisany białą farbą nr części, ślady po wykręcaniu śrub i różne źle dobrane śruby i elementy maskujące a także nie-oryginalną szybę przednią, i uszkodzone śruby mocujące poduszkę powietrzną w kierownicy co wskazuje wystrzelenie poduszki i ewentualny jej brak. Sprzedający nie chce ze mną rozmawiać. Chciałbym odzyskać pieniądze i zwrócić auto.
    Sprzedający wielokrotnie zapewniał o bezwypadkowości auta co również zamieścił w ogłoszeniu a ja mówiłem że chcę koniecznie zakupić auto bezwypadkowe. Sprzedający prowadzi działalność polegającą na sprowadzaniu aut z Niemiec i sprzedaży w Polsce.
    Otrzymałem jedynie fakturę- nie było umowy sprzedaży. Jestem osobą fizyczną nie prowadzącą działalności gospodarczej. Co dalej z tym zrobić?

    • Udokumentować wady z pomocą dobrego mechanika lub rzeczoznawcy, zapisać ogłoszenie i rozpocząć podnoszenie roszczeń na etapie przedsądowym (najpierw żądanie naprawy/wymiany, później odstąpienie od umowy). Proszę o wypełnienie tego formularza https://autoprawo.pl/formularz. Na jego podstawie przygotujemy bezpłatną analizę sprawy z ofertą pomocy z naszej strony.

  6. Sprzedałam auto.
    O wadach o których wiedziałam kupującego poinformowałam. Kupujący nie udał się przed zakupem do stacji diagnostycznej. Umowę podpisaliśmy . Po tygodniu dostałam informację, że kupujący chce zwrócić pojazd , ponieważ dał je do mechanika i okazało się , że ma wady o których nie wiedziałam . Nie poinformował mnie o tym od razu i naprawił na swój koszt. Zażądał ode mnie kwoty jaką zawarto w umowie +koszta jakie poniósł . Zgodziłam się na przyjęcie auta z powrotem i zwrotu jedynie kwoty jaka była zawarta w umowie . Ponieważ , nie zostałam wcześniej poinformowana , że kupujący auto chce naprawić. Kupujący się zgodził i podpisaliśmy odstąpienie od umowy i przyjął kwotę jaka była zawarta w umowie . Czy mimo tego , że podpisaliśmy taką ugodę kupujący może wystąpić na drogę sądową o zwrot poniesionych kosztów uwzględniając , że zgodził się na zwrot jedynie kwoty zawartej w umowie ?

  7. Witam,
    Kupiłem samochód ponad miesiąc temu. Auto z 2010 roku od osoby która handluje autami (handlarz aut głównie sprowadzonych z Estonii). Wymieniłem olej i filtry. Chciałem przeprowadzić konserwację podwozia i uadłem się do specjalisty gdzie okazało się, że w aucie w aucie próbowano ukryć radzę „zalepiona została rdza, inne ubytki podwozia i drzwi gdzie nie było to widoczne na pierwszy rzut oka przy kupnie auta”. Po wykryciu tych wad skontaktowałem się ze sprzedawcą celem dogadania się w kwestii pokrycia części kosztów konserwacji. Usłyszałem od sprzedawcy że kupiłem 14 letnie auto używane i ewentualnie możemy spotkać się w sądzie cywilnym. Co mam w takiej sytuacji zrobić?

    • Średni wiek pojazdu w Polsce to prawie 14 lat, więc – zależnie od przebiegu, czy modelu – nie uzasadnia to obszernej korozji. Proszę o wypełnienie tego formularza https://autoprawo.pl/formularz. Na jego podstawie przygotujemy bezpłatną analizę sprawy z ofertą pomocy z naszej strony.

  8. Kupiłam samochód używany w toyocie. Po zakupie zauważyłam wadę -dziure w zderzaku . Czy mogę zwrócić samochód ?
    Mam na to wystawiona tylko fakturę.

    • Czy ta dziura nie była widoczna w momencie kupna? Może być problem z udowodnieniem braku Pani wiedzy o wadzie, jeśli rzucała się ona w oczy. Proszę o wypełnienie tego formularza https://autoprawo.pl/formularz. Na jego podstawie przygotujemy bezpłatną analizę sprawy z ofertą pomocy z naszej strony.

  9. Kupiłem samochód od osoby prywatnej po 3 tyg w samochodzie rozszczelnieniu uległo turbo i wywaliło cały olej. Sprzedajacy zapewnial ze pare miesiecy temu turbo bylo regenerowane . Mam swiadka i zapis rozmowyPonadto w ogłoszeniu pisało że samochód posiada klimatyzację lecz nie było wspomniane ze nie działa. Kolejna sprawa samochód miał mieć dopiero co podbity przegląd . Przy probie rejestracji okazało się że się skończył, po wizycie na stacji diagnostyczne diagnosta stwierdził że samochód nie przejdzie badań technicznych, a co za tym idzie nie mogę nawet przerejestrować samochody . Na szczęście ubezpieczenie i opłaty skarbowe zrobiłem na czas . Napisałem do sprzedającego o wszystkich przypadłościach i zażądałem reklamacji tytuem rękojmi i wypisałem moje zadania. Uplynelo 14 dni sprzedajacy zero odpowiedzi . Co teraz ? Czy grozi mi kara za niezarejestrowanie pojazdu w terminie ? Jak wyegzekwować obniżenie ceny i odszkodowania za brak możliwości korzystania z samochodu .

  10. Witam, kupiłam auto 30 października. Umowę podpisałam, ale umowa nie była między komisem a mną tylko między mną a firma, która te auto zostawiła w rozliczeniu. 21 listopada w silniku zaczęło coś klekotać przy dodawaniu gazu, mechanik obstawia wtryski. Zrobiłam tym autem jakieś 300km, trasa dom-praca. Czy coś w takiej sytuacji mogę zrobić? Do kogo powinnam się zgłosić? Do komisu Czy osoby, która była w umowie?

  11. Sprzedałem samochód osobie fizycznej na podstawie umowy sprzedaży. Ta osoba zapłaciła podatek, OC, koszty rejestracji. Po kilku miesiącach nabywca zwrócił się z żądaniem zwrotu ceny samochodu i ww wydatków gdyż auto miało wady ukryte. Czy oprócz ceny samochodu mam obowiązek zwrócić ww pozostałe koszty. Jak mam udokumentować zwrot auta? Na podstawie jakiego dokumentu i w jakim terminie mam ponownie zarejestrować na siebie auto?

    • Takie koszty mogą być przedmiotem odszkodowania żądanego przez drugą stronę. Zwrot powinien nastąpić na podstawie ugody (lepsze rozwiązanie) lub „zwrotnej” umowy sprzedaży (gorsze rozwiązanie). Proszę do nas napisać przez formularz kontaktowy, postaramy się pomóc i przygotować bezpieczne dla Pana dokumenty.

  12. Dobry wieczór, w dniu 10.11.2024r. kupiliśmy (osoby fizyczne) samochód od osoby fizycznej. Dokładnie 6 dni po zakupie (16.11.2024) podczas jazdy silnik zaczął wykazywać niepokojące dźwięki, o czym niezwłocznie poinformowaliśmy sprzedawcę (kontakt telefoniczny). Samochód poddaliśmy diagnozie w dwóch niezależnych warsztatach samochodowych. W obydwu ta sama diagnoza: awaria silnika, niezbędny generalny remont silnika. Czy pismo wystosowane do sprzedawcy z oficjalną informacją o wadzie pojazdu otwiera sprawę rękojmi?

    • Tak. Na początek wystarczy samo zawiadomienie o wadzie, a następnie należy zdecydować się albo na odstąpienie od umowy (wtedy nie usuwamy wady) albo na obniżenie ceny (wadę można usunąć, ale dopiero po doręczeniu pisma drugiej stronie i ustaleniu, że nie ma zamiaru sama usunąć wady). Proszę o wypełnienie tego formularza https://autoprawo.pl/formularz. Na jego podstawie przygotujemy bezpłatną analizę sprawy z ofertą pomocy z naszej strony.

  13. Witam. Auto zakupione w poniedziałek w komisie, sprzedawca zarzekał się na idealny stan techniczny nie chciał negocjować ceny twardo że samochód stan igła. Po 5 dniach auto nie chce odpalać pełno błędów elektrycznych. Auto zdążyłem już zarejestrować i zrobić przegląd ponieważ było to auto sprowadzone ze Szwecji. Czy przeszkadza też fakt w oddaniu auta sprzedawcy?

  14. Czy można naprawić wykryte po zakupie uszkodzenia i domagać sie obniżenia ceny?
    Kupilem z komisu samochod, postawiłem go zaraz na wymianę oleju i rozrządu (taki standard) i wyszły uszkodzenia:
    zerwane dwie poduszki silnika, osłony przegubów i w zwiazku z tym przeguby.

    Zostało to od razu wymienione na nowe sprawne elementy z uwagi na to że bez poduszek nie można było złożyć samochodu, a oczekiwanie na ustosunkowanie sie sprzedawcy zawsze trocheę zajmuje.

  15. Sprzedawca – komis samochodowy ukryl wady pojazdu. Poinformowal mnie tylko ze pojazd mial lekkie otarcia boku. Po zakupie dotarlem do historii pojazdu. Okazalo sie ze uczestniczyl w dwoch wypadkach a szkody byly na kwote 12000 i 42000 zl. W dodatku przy ocenie pojazdu przez bieglego wyszlo ze pojazd jest po powodzi. Sprzedawca powiadomiony o tym fakcie 16 godzin po zakupie. Odmawia zwrotu pieniedzy. Jestem osoba prywatna i juz ponioslem koszty w zwiazku z zakupem.

  16. Kupiliśmy 6 leni samochód 23 października. Mąż do domu nawet nie dojechał (30 km) , poszła pompka sprzęgła. Sprzedająca pokryła koszt naprawy. Kilka dni później skrzynia- tarcza była zjechała całkowicie , wymieniliśmy tarcze, klocki i olej. Sprzedająca pokryła cześć kosztów.
    1 listopada wyjechaliśmy na autostradę i samochód padł. Laweta, stres. Pasek rozrządu. Mechanik mówi, ze musiał być już w kiepskim stanie, kiedy kupiliśmy.
    Chcemy oddac samochód. Naprawa wyniesie 5-12 tys zł.
    Sprzedająca się nie zgadza.
    Co w tej sytuacji? Biegły i sąd?
    Bardzo proszę o radę

  17. Witam. Zakupiłam dla córki pierwsze auto do nauki jazdy. Mialam 2 wqrunki brak widocznej korozji i sprawna klimatyzacja. Znalazlam takie auto w pazdzierniku. Sprzedający zarzekał się że klimatyzacja słabo trochę chłodzi ale jest sprawn, wystatczy uzupelnic czynnik. Mechanik twierdzi,że klimatyzacja jest niesprawna, komputer potwierdza jakas grubsza awarie. Samochód ma 25lat,niemniej zostałam wprowadzona w błąd stwierdzeniem,że jest ona sprawna. Sprzedający został powiadomiony o tym fakcie telefonicznie, sms-em zaproponował żeby poczekać to wymieni mi auto na takie że sprawną klimatyzacją. Do zakupionego auta Noe jestem jakoś przywiązana,więc wymiana by mi nie przeszkadzała. Chvialabym wiedziec czy taka forma korespondencji jest wystarczacym dowodem( telefon, sms),jeśli sprzedający nie wywiąże się ze swojej deklaracji i nie zaproponuje mi innego samochodu z działająca klimatyzacja?

  18. Witam, zakupiłem auto ponad miesiąc temu. Pytałem sprzedającego jak z poborem oleju, zarzekał się że dolewał 300ml między wymianami, czyli praktycznie nic. Zrobilem samochodem 1400km i wychodzi ze auto spala litr oleju na 400-500km. Czy mam szanse na uzyskanie od sprzedającego jakiegoś zwrotu pieniędzy? Trochę już w auto zainwestowałem więc nie chciałbym go oddawać. Dziękuję za odpowiedź.

    • Zależy to od tego jaki to silnik, jaki jest wiek pojazdu, przebieg i czy mamy szansę mieć dowody na treść zapewnień sprzedawcy. Proszę o wypełnienie tego formularza https://autoprawo.pl/formularz. Na jego podstawie przygotujemy bezpłatną analizę sprawy z ofertą pomocy z naszej strony.

  19. Witam. Sprzedałam samochód i na drugi dzień kupujący pisze, że zapaliła się kontrolka o awari silnika i że zataiłam informację o tym. Miałam samochód rok i nic takiego nie miało miejsca. Przy oględzinach i przejechaniu się też nic takiego nie nastąpiło. Co mam zrobić w takiej sytuacji? Pierwszy raz sprzedaje samochód i taka sytuacja. Dodam że samochód ma ponad 20 lat. Przeglad w salonie zostal zrobiony kilka tygodni wczesniej. Jutro kupujący chce jechać do mechanika I to sprawdzić co się dzieje. Osoba mnie męczy i nie wiem co dalej. Czy stwierdzenie na umowie „kupujący oswiadcza, że stan techniczny pojazdu jest mu znany i nie będzie z tego tytułu występował żadnymi rozczeniami wobec Sprzedającego” w jakiś sposób mnie chroni?

    • Takie postanowienie umowne może być uznane za wyłączenie rękojmi i ogranicza odpowiedzialność jedynie do wad podstępnie zatajonych. Sugeruję zażądać od kupującego stanowiska na piśmie z dokładnym sprecyzowaniem wad. Jeśli jakieś pismo przyjdzie, proszę je do nas przesłać i postaramy się pomóc.

  20. Witam.Wraz z żoną zakupiliśmy 5 letniego Forda sprowadzonego przez handlarza z Niemiec.Jest nawet film na YouTube z oferty tego samochodu że jest bardzo zadbany i wogóle.Na przeglądzie zerowym diagnosta stwierdził coś niepokojącego,a mianowicie że auto prawdopodobnie było podtopione ponieważ na osłonie pod silnikiem powyciągał zaschnięte kawałki jakby piachu gliny.Żona zadzwoniła do sprzedającego i go o tym poinformowała o tym,a on kazał jej jeżdzić tym samochodem i powiedział że jeśli coś się będzie działo to żeby dała znać, nie chciał oglądać żadnych nawet zdjęć.Po tygodniu zdecydowaliśmy zobaczyć jak faktycznie wygląda spód samochódu.Okazało się że na osłonie pod silnikiem było pełno zaschniętej gliny piasku pochlapany silnik i pełno piachu jak i gliny było do połowy progu na graliśmy filmik z tego na dowód.Czy w tym przypadku mamy prawo otrzymać jakieś zadość uczynienia za ten samochód i iść do prawnika.Co prawda na razie wszystko działa jeśli chodzi o elektrykę.Na fakturze pisze że rękojmia jest na rok.Pozdr

    • Korekta wartości za samo w sobie uczestniczenie przez pojazd w podtopieniu jest kwestią sporną, zależną od konkretnego rzeczoznawcy. Najlepiej byłoby znaleźć konkretne wady związane z tym zdarzeniem, np. początkowe ogniska korozji itp. Proszę o wypełnienie tego formularza https://autoprawo.pl/formularz. Na jego podstawie przygotujemy bezpłatną analizę sprawy z ofertą pomocy z naszej strony.

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Proszę wpisać swój komentarz!
Proszę podać swoje imię tutaj