Uczciwy sprzedawca nie powinien sprzedawać powypadkowego motocykla bez poinformowania kupującego o przeszłości pojazdu. W tym przypadku sprzedawca nie tylko zataił informacje o powypadkowości motocykla i jego wadach fizycznych (uszkodzenie ramy i samowolne dorobienie tabliczki znamionowej), ale również nie zadbał o zatarcie historii pojazdu w Internecie. Szybka wizyta na facebookowym profilu sprzedawcy pozwoliła na ustalenie, że udostępnił on publicznie film z transportowania go karetką po wypadku, do którego doprowadził wymuszając pierwszeństwo. Na dodatek okazało się, że w momencie zdarzenia nie miał uprawnień do jeżdżenia motocyklem. Film stał się oczywiście częścią materiału dowodowego na etapie sądowym.
Rękojmia a wady fizyczne polegające na powypadkowości
Sama w sobie powypadkowość, niezależnie od uszkodzeń, jest wadą skutkującą zazwyczaj ubytkiem wartości handlowej pojazdu. W tym przypadku sprzedawca próbował samodzielnie usunąć część uszkodzeń. Niepoprawnie usunięte wady i wady nieusunięte, również są podstawą odpowiedzialności sprzedawcy. W opisywanej sprawie najważniejszymi wadami były prowizoryczne spawanie i lakierowanie ramy motocykla oraz fałszywa tabliczka znamionowa.
Wyrok
Pomimo długich negocjacji przedsądowych, które prowadziliśmy w imieniu kupujących, pozwany nie zdecydował się na ugodę. Na podstawie prawomocnego wyroku sądu I instancji pozwany musi zwrócić 8.550,00 zł ceny motocykla i 9.247,30 zł dodatkowych kosztów, na które składa się 1.882,60 zł odszkodowania (koszt pomocy prawnej, diagnostyki, opłaty administracyjne, ubezpieczenie, opony), 6.364,70 zł kosztów sądowych i około 1.000,00 zł odsetek.
Przepisy i pomoc prawna
Uprawnienia kupującego z tytułu rękojmi opisuje ten artykuł. Dochodzenie roszczeń jest możliwe nawet w okresie do 3 lat od kupna, a w przypadku zatajenia wady przez sprzedawcę, jeszcze dłużej. Uporządkowane informacje o wszystkich aspektach uprawnień kupującego przy kupnie pojazdu z wadami fizycznymi znajdziesz tutaj.
Jeśli jesteś zainteresowany naszą pomocą lub bezpłatną poradą opisz Twoją sprawę korzystając z tego formularza. W odpowiedzi otrzymasz bezpłatną analizę sprawy oraz propozycję pomocy z naszej strony wraz z wyceną.
Dobry artykuł. Powypadkowe motocykle są naprawdę problematyczne i ciężko doprowadzić je do idealnego stanu by nie ściągały np. na lewo czy prawo. Pomocny wpis. Kupujący powinni się przestrzegać przed kupnem powypadkowego motocykla. Rada jedna z popularnych.. rozpędź się na motocyklu do 50 km/h i puść kierownicę. Nie powinien ściągać w żadną stronę.
Głupoty opowiadasz.
Motocykl może byc przekoszony, A będzie jechał prosto.
Jedynie co To zmierzyć ramę laserem.
Wtedy jest pewność tego, ze motocykl jest prosty.
Artykuł bardzo dobry. Jeden z wielu morałów tego tekstu mówi, że jak się sąd do ciebie dobierze to się nie wypłacisz przez najbliższy rok.
Lepiej było pozwanemu iść na zgodne rozwiązanie sporu ;)
Dobry artykuł. No ze sprzedażą powypadkowego motocykla zawsze jest problem bo jeśli jest już krzywa rama naprostowanie jej nie jest tanie i proste. Sam jestem motocyklistą, więc jestem obeznany w temacie. Rzadko kiedy ktoś chce kupić powypadkowy motocykl.
Bardzo dobry artykuł, czekamy na więcej takich wpisów, bo są to naprawdę ciekawe sprawy.
Świetny artykuł, szczerze mówiąc dopiero odkryłem tego bloga, ale na pewno będę tutaj wracał.
Eh też miałem duże problemy ze sprzedażą po wypadku na motocyklu. Na szczęscie moją yamahę udało mi się jeszcze w miarę korzystnie sprzedać w skupie motocykli.
Ciekawie napisany tekst, jaki jest szczególnie pomocny. Gratuluję pomysłu.