Na czym polega rękojmia na samochód?

Przypadki oszustw ze strony nieuczciwych sprzedawców samochodów są prawdziwą plagą. Przygotowanie się do bezpiecznego zakupu pojazdu jest czasochłonne i kosztowne.

Ja również kiedyś zostałem oszukany i zamiast sprzedać samochód komuś innemu – stając się tym samym kolejnym oszustem – postanowiłem iść do sądu. Z pomocą przyszła rękojmia na samochód uregulowana w art. 556 – 576 Kodeksu cywilnego. Od tego czasu zawodowo zajmuję się prawem motoryzacyjnym i rękojmią.

Rękojmia na samochód

Odpowiedzialność sprzedawcy normują przepisy Kodeksu cywilnego dotyczące rękojmi (art. 556 i n. Kodeksu cywilnego).

Art. 556 [Wady rzeczy]
Sprzedawca jest odpowiedzialny względem kupującego, jeżeli rzecz sprzedana ma wadę fizyczną lub prawną (rękojmia).

Art. 556[1] [Wada fizyczna rzeczy]
§ 1. Wada fizyczna polega na niezgodności rzeczy sprzedanej z umową. W szczególności rzecz sprzedana jest niezgodna z umową, jeżeli:
1) nie ma właściwości, które rzecz tego rodzaju powinna mieć ze względu na cel (…) wynikający z okoliczności lub przeznaczenia;
2) nie ma właściwości, o których istnieniu sprzedawca zapewnił kupującego (…);
3) nie nadaje się do celu, o którym kupujący poinformował sprzedawcę przy zawarciu umowy, a sprzedawca nie zgłosił zastrzeżenia co do takiego jej przeznaczenia;
4) została kupującemu wydana w stanie niezupełnym. (…)

Art. 557 [Zwolnienie od odpowiedzialności]
§ 1. Sprzedawca jest zwolniony od odpowiedzialności z tytułu rękojmi, jeżeli kupujący wiedział o wadzie w chwili zawarcia umowy. (…)

Pomoc prawna

Jeśli jesteś zainteresowany naszą pomocą lub bezpłatną poradą opisz Twoją sprawę korzystając z tego formularza. W odpowiedzi otrzymasz bezpłatną analizę sprawy oraz propozycję pomocy z naszej strony wraz z wyceną.

Przesłanki rękojmi na samochód

Będziemy mogli skorzystać z rękojmi na samochód jeśli zostaną spełnione łącznie cztery przesłanki:

  • samochód ma wadę (lub jest w inny sposób niezgodny z umową lub zapewnieniami);
  • wada nie jest efektem zwykłego zużycia pojazdu lub jej istnienie pozostaje wbrew wcześniejszym zapewnieniom sprzedawcy;
  • nie wiedzieliśmy o wadzie w momencie dokonywania zakupu pojazdu (wada ukryta samochodu);
  • wada lub jej przyczyna istniała w pojeździe w momencie jego sprzedaży.

Uprawnienia kupującego

Możliwości, które nam się otwierają to:

  • obniżenie ceny pojazdu;
  • odstąpienie od umowy i odzyskanie całej kwoty;
  • żądanie wymiany pojazdu;
  • żądanie naprawy pojazdu.

Rękojmia na samochód wymusza wybranie jednej z ww. możliwości. Nie można na przykład równocześnie odstąpić od umowy i obniżać cenę samochodu.

Art. 560 [Odstąpienie; obniżenie ceny]
§ 1. Jeżeli rzecz sprzedana ma wadę, kupujący może złożyć oświadczenie o obniżeniu ceny albo odstąpieniu od umowy, chyba że sprzedawca niezwłocznie i bez nadmiernych niedogodności dla kupującego wymieni rzecz wadliwą na wolną od wad albo wadę usunie. (…)
§ 3. Obniżona cena powinna pozostawać w takiej proporcji do ceny wynikającej z umowy, w jakiej wartość rzeczy z wadą pozostaje do wartości rzeczy bez wady.
§ 4. Kupujący nie może odstąpić od umowy, jeżeli wada jest nieistotna.

Art. 561. [Wymiana rzeczy, usunięcie wady]
§ 1. Jeżeli rzecz sprzedana ma wadę, kupujący może żądać wymiany rzeczy na wolną od wad albo usunięcia wady.

Można natomiast obok jednego z ww. uprawnień żądać zwrotu poniesionych kosztów. Art. 566 k.c. daje nam możliwość dochodzenia naprawienia szkody. Chodzi tutaj o ponoszone nakłady, czy nawet koszty przechowania pojazdu, kiedy był w naszym posiadaniu.

Art. 566 [Szkoda]
§ 1. [Kupujący może] (…) żądać naprawienia szkody, którą poniósł przez to, że zawarł umowę, nie wiedząc o istnieniu wady, choćby szkoda była następstwem okoliczności, za które sprzedawca nie ponosi odpowiedzialności, a w szczególności może żądać zwrotu kosztów zawarcia umowy, kosztów odebrania, przewozu, przechowania i ubezpieczenia rzeczy oraz zwrotu dokonanych nakładów w takim zakresie, w jakim nie odniósł korzyści z tych nakładów. Nie uchybia to przepisom o obowiązku naprawienia szkody na zasadach ogólnych.

Rękojmia na samochód używany

Trzeba stanowczo podkreślić, że sprzedawcy są odpowiedzialni za wady pojazdów używanych. Często próbują uwolnić się od tej odpowiedzialności twierdząc, że rękojmia na samochód nie dotyczy pojazdów używanych. Jest to nieprawda.

Natomiast w przypadku rzeczy używanych należy udowodnić, że wady samochodu nie są efektem zwykłego, normalnego zużycia pojazdu. Oceniamy to w kontekście wieku i przebiegu samochodu. Jest to zadanie dla biegłego w toku sprawy sądowej lub rzeczoznawcy motoryzacyjnego na etapie przedsądowym. W większości przypadków od razu wiadomo jaki charakter ma wada np. zaniżony przebieg lub powypadkowość pojazdu. Takie wady nie są „zwykłym zużyciem pojazdu”.

Co jeśli wada jest eksploatacyjna

Rękojmia na samochód może obowiązywać nawet przy eksploatacyjnej wadzie. Przykładowo silnik w samochodzie może być zużyty w sposób odpowiadający jego wiekowi. Jeśli jednak już w momencie sprzedaży nie nadawał się on do użytku i maskował to preparat uszczelniający, to kupujący może skorzystać z rękojmi na samochód. W takim przypadku musi on udowadniać, że pojazd już w momencie sprzedaży nie nadawał się w ogóle do użytku, a zamiarem kupującego było nabycie pojazdu, którym można jeździć bez poniesienia bardzo wysokich kosztów naprawy już na starcie.

Terminy w rękojmi na samochód

Dla celów dowodowych, o wykrytej wadzie powinniśmy zawiadomić sprzedawcę niezwłocznie po jej wykryciu. Niezależnie od zawiadomienia o wadzie, odrębnie należy określić dochodzone roszczenie. Sprzedawca odpowiada z tytułu rękojmi, jeżeli wada fizyczna zostanie stwierdzona przed upływem dwóch lat od momentu zawarcia umowy. Natomiast jeśli w tym okresie odkryjemy wadę, to sformułowanie roszczenia powinno nastąpić w terminie jednego roku od dnia stwierdzenia wady (art. 568 k.c.). Szczegółowo kwestię terminów opisuję w tym artykule.

Pierwsze kroki po kupnie samochodu z wadami

W kolejnym artykule opisano jakie dokładnie kroki podjąć po kupnie samochodu z wadami i z jakiego reżimu prawnego (roszczenia konsumenta lub zwykłego kupującego) skorzystać.

Skrótowo rzecz ujmując: wady dokumentujemy (zdjęcia, protokół z diagnostyki, rzeczoznawca), wysyłamy pismo do sprzedawcy, w przypadku braku porozumienia formułujemy roszczenie (zazwyczaj odstąpienie od umowy lub obniżenie ceny), a następnie albo zawieramy ugodę albo idziemy do sądu. Pomoc prawnika przydatna jest już od momentu wykrycia wad. Dzięki temu unikniemy częstych błędów, które mogą zaważyć na powodzeniu sprawy.

Jesteś sprzedawcą? Masz prawa, podobnie jak kupujący

Każdy kupujący prędzej, czy później będzie również sprzedawcą samochodu. Jeśli sprzedałeś samochód, również możesz skorzystać z naszej pomocy, ponieważ niejednokrotnie roszczenia kupujących okazują się niezasadne. Jest tak np. wtedy, gdy sprzedawca nie składał żadnych zapewnień o stanie pojazdu, a samochód ma typowo eksploatacyjne wady (np. zużyte sprzęgło). Jeśli sprzedałeś samochód i chcesz ustalić, czy istnieją podstawy Twojej odpowiedzialności, skontaktuj się z nami.

Pytania i odpowiedzi (FAQ)

1/ MOMENT POWSTANIA WADY
W samochodzie silnik zatarł się w drodze powrotnej do domu po kupnie. Sprzedawca mówi, że odjechałem sprawnym samochodem i ja zniszczyłem silnik. Czy rękojmia na samochód obowiązuje?

W momencie sprzedaży ma istnieć wada lub przyczyna wady. Silnik powinien ocenić rzeczoznawca motoryzacyjny. Prawdopodobnie ustali, że silnik wyglądał na skrajnie wyeksploatowany i wystąpienie awarii w momencie powrotu do domu było przypadkiem. W takim przypadku sprzedawca może odpowiadać na podstawie rękojmi, ponieważ przyczyna wady (zatarcie silnika) istniała w momencie sprzedaży.

2/ BRAK WIEDZY SPRZEDAWCY O WADZIE
Kupiłem samochód z fałszywym przebiegiem. Sprzedawca twierdzi, że sam o nim nie wiedział i dlatego nie odpowiada z rękojmi. Czy to prawda?

Odpowiedzialność sprzedawcy jest niezależna od wiedzy o wadzie. Jedynie w sytuacji, w której w umowie wyłączono rękojmię, sprzedawcy należy udowodnić, że wadę podstępnie zataił, a co za tym idzie, że o niej wiedział. Jeśli w umowie nie wyłączono rękojmi, można bez problemu skorzystać z rękojmi na samochód i nie udowadniać sprzedawcy, że wiedział o wadzie.

3/ BRAK STARANNOŚCI KUPUJĄCEGO
Pu kupnie, ze strony historiapojazdu.gov.pl dowiedziałam się, że samochód miał kolizję. Sprzedawca twierdzi, że powinnam to sprawdzić przed kupnem i nie wykazałam się należytą starannością. Czy mogę skorzystać z rękojmi? Samochód wymaga dużych nakładów.

W rękojmi na samochód nie bada się, czy kupujący powinien był wiedzieć o wadzie, a po prostu czy o niej wiedział. Kupujący może więc wykazać się mniejszą przezornością, przy czym musi udowodnić, że o wadzie nie wiedział. Jeśli więc podpisze np. bez czytania umowę, w której będzie adnotacja o powypadkowości pojazdu, to niezwykle trudne będzie udowodnienie, że o powypadkowości nie wiedział. Wiedza o wadzie stanowiącej podstawę roszczeń eliminuje możliwość skorzystania z rękojmi na samochód.

4/ NAPRAWA PRZED WYSŁANIEM OBNIŻENIA CENY
Po kupnie samochodu musiałem wymienić rozrząd. Po zakończeniu naprawy wysłałem do sprzedawcy obniżenie ceny. Ten twierdzi, że rękojmia na samochód po naprawie nie istnieje.

Jeśli planujemy złożyć oświadczenie o obniżeniu ceny, należy je wysłać przed naprawą pojazdu podając jej orientacyjne koszty. Jeśli samochód już naprawiliśmy, a nie wysłaliśmy wcześniej obniżenia ceny, rzeczywiście rękojmia na samochód nie przysługuje. W takim przypadku należy wysłać wezwanie do zapłaty wzywając do naprawienia poniesionej szkody w trybie art. 471 Kodeksu cywilnego. Są to inne przepisy niż rękojmia.

5/ ZWROT SAMOCHODU W TERMINIE 14 DNI
Chcę zwrócić samochód w terminie 14 dni bez podania przyczyny. Czy jest to rękojmia na samochód, czy inne przepisy?

W większości przypadków zwrot w terminie 14 dni bez podania przyczyny jest niemożliwy bo dotyczy zakupów na odległość lub poza lokalem przedsiębiorstwa. Opisuje to ten artykuł. Nie jest to rękojmia, a przepisy Ustawy o prawach konsumenta, które przy kupnie samochodu, bardzo rzadko da się zastosować.

6/ KTO POWINIEN USUWAĆ WADĘ
Zgłosiłam wadę sprzedawcy- do wymiany rozrząd i trzeba uszczelnić silnik. Ustaliliśmy, że podzielimy koszty naprawy po połowie. Naprawę wykonał mój mechanik. Po 500 km od naprawy silnik się zatarł. Sprzedawca odmawia pomocy twierdząc, że to nasza wina.

Jeśli naprawę wykonaliśmy samodzielnie, a nie oddaliśmy samochodu do naprawy sprzedawcy to konieczne jest skorzystanie z pomocy rzeczoznawcy motoryzacyjnego lub dobrego mechanika, który ustali przyczynę awarii. Jeśli była nią nieprawidłowa naprawa naszego mechanika to sprzedawca nie może za to odpowiadać.

7/ ZANIŻONA CENA NA UMOWIE LUB FAKTURZE
Faktura za samochód została wystawiona na niższą kwotę. Muszę zwrócić samochód. Czy rękojmia na samochód obejmuje całą kwotę, czy tylko tę z umowy?

Trzeba zebrać dowody na okoliczność rzeczywistej ceny pojazdu np. nagranie rozmowy ze sprzedawcą, który nie kwestionuje podawanej przez nas kwoty. W przypadku kwoty zaniżonej na fakturze najlepiej skonsultować się z prawnikiem.

8/ WADA JAWNA A WADA UKRYTA
Przy oględzinach silnik głośno chodził. Sprzedawca twierdził, że to przez niską temperaturę. Okazało się, że silnik jest do kapitalnego remontu. Sprzedawca broni się odmawiając mi rękojmi na samochód bo wada była jawna, a nie ukryta.

Nieistotne, czy wada jest „jawna” lub „ukryta”. Zgodnie z art. 557 Kodeksu cywilnego istotne jest to, czy kupujący wiedział o wadzie, a nie czy powinien był o niej wiedzieć lub się domyślić. Dochodzenie roszczeń w takim przypadku jest możliwe.

9/ CZAS NA USUNIĘCIE WAD
Skorzystałem z rękojmi na samochód i autokomis chce zabrać auto do naprawy. Ile ma na to czasu? Autokomis twierdzi, że ich mechanik jest bardzo zajęty i zajmie to 3 miesiące.

Usunięcie wad powinno mieć miejsce „niezwłocznie bez nadmiernych niedogodności dla kupującego”. Zależy to od dostępności części, zakresu naprawy itp. Nie ma jednego obowiązującego terminu. Na pewno jednak sprzedawca nie może uzasadniać tak długiego czasu naprawy tym, że jego mechanik ma długie terminy. Usunięcie wady może mieć miejsce w innym warsztacie i istotny jest termin obiektywny (tj. taki jaki uda się przeciętnie osiągnąć szukając warsztatów na rynku), a nie termin u osoby wybranej przez sprzedawcę.

416 KOMENTARZE

  1. Dzien dobry,

    w sierpniu 2023 zakupilam w komisie sprowadzone auto. Zapewnienia sprzedającego o bezawaryjności oczywiscie byly oraz to, ze zrobil przeglad na ich koszt przed sprzedaza. Okazalo sie, ze auto bierze olej na potegę. Srednio co 2-3 tygodnie trzeba go dolewac. Dodatkowo na rozgrzanym silniku zaczely pojawiac sie dziwne metaliczne dzwieki. Po wstepnej diagnozie mechanika wychodzi na to, ze trzeba byloby naprawiac cala hydraulike silnika i zaworow co kosztowac mnie bedzie okolo 2 tys. Czy w takiej sytuacji przysluguje mi jakies roszczenie do komisu?

    • Z przeważającym prawdopodobieństwem tak, natomiast istotny jest też wiek i przebieg pojazdu. Proszę o wypełnienie tego formularza https://autoprawo.pl/formularz. Na jego podstawie przygotujemy bezpłatną analizę sprawy z ofertą pomocy z naszej strony.

  2. Dzień dobry! Sprzedałem 40 letni jeżdżący motocykl z przebiegiem 53000km. Kupujący dokonał oględzin i odbył jazdę próbną, wszystko pasowało! Po 2 miesiącach informuje mnie że po przejechaniu ok 400 km motocykl zatarł się. Nie znam przyczyny zatarcia. Czy kupujący ma prawo do rękojmi?

    • Rozumiem, że mówimy o pojeździe zabytkowym? W takim przypadku istotne są zapewnienia odnośnie stanu pojazdu składane przy zawieraniu umowy. Oczywiście przyczyna zatarcia musiałaby istnieć w momencie sprzedaży, co może być trudne do udowodnienia dla kupującego. Sugeruję zażądać od kupującego stanowiska na piśmie z dokładnym sprecyzowaniem wad. Jeśli jakieś pismo przyjdzie, proszę je do nas przesłać i postaramy się pomóc.

  3. Dzień dobry, kupiliśmy samochód z 2002 roku, który kilka dni wcześniej miał zrobiony przegląd techniczny (co uśpiło naszą czujność). Dwa dni później wjechaliśmy na kanał i okazało się, że samochód nie miał prawa przejść tego przeglądu, jego stan zawieszenia jest fatalny, nie mówiąc już o cieknącym silniku. Próby dogadania się ze sprzedającym zakończyły się fiaskiem. Kontaktowaliśmy się również z diagnostą, który niby chciał rozwiązać sprawę, ale jakoś milczy. Planujemy w poniedziałek oddać samochód na kolejny przegląd, wiemy, że go nie przejdzie i pojazd zostanie unieruchomiony. Czy to dobry krok? Co dalej? Sprzedajacy mial nam również dosłać polisę, o której „zapomniał”, dziś, po sprawdzeniu w cepiku, okazało się, że nie ma też polisy.

    • Samochód ma już swoje lata, ale tak szybkie stwierdzenie wad i zrobienie przeglądu tuż przed sprzedażą, istotnie zwiększają szanse dochodzenia roszczeń. Proszę o wypełnienie tego formularza https://autoprawo.pl/formularz. Na jego podstawie przygotujemy bezpłatną analizę sprawy z ofertą pomocy z naszej strony.

  4. Witam ,pół roku temu kupiłem Subaru forester z 2010 r ,niestety po 5 miesiacach doszło do awarii silnika, okazało się to wada fabryczna wszystkich silników Subaru ,oczym sprzedający ( mechanik) napewno wiedział, czy po takim czasie mam prawo ubiegać się o zwrot kosztow

  5. Witam. Odebrany nowy samochód dostawczy w maju 2023 z salonu Ford w leasing na firmę JDG. Jakiś tydzień temu przy przedłużaniu OC odkryłem spoglądając na dowód rejestracyjny oraz dokumenty, że w aucie jest silnik o innej mocy niż był zamawiany, o czym nikt mnie nie poinformował ani podczas oczekiwania na auto ani po jego odebraniu. Dodatkowo przeglądając teraz dokładnie ofertę okazuje się, że nie zgadza się marka opon zimowych. Pomijam już fakt, że po odebraniu auta klapka od siedzenia pasażera odstaje i nie da się jej w całości założyć oraz wentylator od klimatyzacji dziwnie głośno pracuje. Jakie są możliwości w takiej sytuacji? Jest możliwy zwrot auta do salonu oraz pieniędzy?

  6. Dzień dobry ,kupiłem auto 7 latemu natomiast obecnie w momencie sprzedaży potencjalny klient sprawdził w raporcie ,że 7 lat temu auto zostało uszkodzone (raport o historii samochodu ),w meczu zakupu taka informacja nie została mi przekazana ,czy w tej sytuacji po okresie 7 lat jest możliwe dochodzenie roszczeń ?

    • Dochodzenie roszczeń w takiej sytuacji nie jest niemożliwe, ale jest mało prawdopodobne. Zacząłbym od tego, że sama w sobie pokolizyjna przeszłość pojazdu w tym wieku nie jest wadą. Wadą mogą być niepoprawnie wykonane lub niewykonane naprawy z nią związane. Proszę o wypełnienie tego formularza https://autoprawo.pl/formularz. Na jego podstawie przygotujemy bezpłatną analizę sprawy z ofertą pomocy z naszej strony.

  7. Witam, zakupiłem pojazd uszkodzony blacharsko z licytacji ubezpieczalni. Po naprawie blacharskiej pojazdem przejechałem ok 5tys km, samochód był wystawiony do sprzedania. Znalazł się chętny klient tyle, że nie na zakup, a na zamianę samochodów. Był na oględzinach mojego pojazdu oraz pokazać swój. Po kilku dniach jego zapytań o zamianę – zgodziłem się. Samochód pracował bez zarzutów, nie miał żadnych wad ukrytych oraz nic nie było zatajone. Samochód to bmw x5 3.0d 2014 z przebiegiem niespełna 290tkm. Na fakturze wpisałem, że kupujący zapoznał się ze stanem, wie o naprawie powypadkowej oraz został poinformowany o konieczności serwisu wymiany rozrządu (został o tym poinformowany słownie oraz pisemnie na fv) co też potwierdził. Doszło do zamiany, wrócił do domu 30km, kolejnego dnia zadzwonił, że przejechał kolejne 70km i słychać stukającą panewkę (przy czym powiedział, że jeszcze kontynuował jazde przez jakis krótki czas) Jedyne co mogłem zrobić na szybko to załatwiłem autolawete by pomóc sciągnąć mu pojazd do swojej miejscowości. Na tą chwilę kupujący chce zamienić samochody lub żąda naprawy po mojej stronie. Poprosiłem o pisemne (listem) poinformowanie mnie o zaistniałej sytuacji oraz napisania jego oczekiwań (nadal czekam, minęło 6dni od sprzedaży). Samochód przewiózł już do drugiego warsztatu na wycenę – nie wiem jak jest możliwa wycena bez rozebrania silnika. Na pytanie czy rozbierają silnik odpowiedział, że on sie nie zna i oddał auto w dobre ręce więc mają to sprawdzić. Nie wiem co zrobić w tej sytuacji.
    Ja sprzedający JDG, kupujący osoba prywatna.

    • Proponuję poczekać do otrzymania stanowiska na piśmie. Wcześniej może Pan zaznaczyć, że jest Pan zainteresowany oględzinami pojazdu.Jeśli jakieś pismo przyjdzie, proszę je do nas przesłać i postaramy się pomóc.

  8. Kupiłem nowe BMW x2 w 2021 w salonie w Polsce. Kilka dni temu 1.05.2024 na drodze w Niemczech doszło do awaria samochodu. Lawetą sprowadziłem do autoryzowanego serwisu BMW. Okazało się, że silnik to złom. Do wymiany. Auto ma przejechane 57 tys km. Wstępny koszt naprawy 12 tys euro. W Niemczech okres gwarancji 3 lata a w Polsce 2 lata. Co mogę zrobić w tej kwestii? Czy przysługuje mi np rękojmia. Samochód właściwie użytkowany i zadbany.

    • Być może uda się udowodnić, że przyczyna awarii istniała jeszcze w okresie rękojmi. Proszę o wypełnienie tego formularza https://autoprawo.pl/formularz. Na jego podstawie przygotujemy bezpłatną analizę sprawy z ofertą pomocy z naszej strony.

  9. Witam w marcu zakupiłem samochód od osoby prywatnej, po przejechaniu 2000 km okazało się że samochód spala 2l oleju silnikowego, auto z 2014 roku przejechane ma 170 tys , sprzedawca zapewniał że na 2000 km dolewa się sporadycznie 200 ml jest to wada ukryta u mechanika dowiedziałem się że remont silnika to koszt ok 10000 zł, sprzedawca na początku stwierdził że zabierze auto a teraz nie odbiera telefonu proszę o pomoc

  10. Wczoraj kupiłem Citroena Berlingo z 2019 r. Od osoby prywatnej .W trakcie jazdy po włączeniu nawiewu wyleciały odrobinki szkła(sprzedawca zapomniał o tym pow),po 100 km jazdy do domu jak miałem 2 tys obrotów z przedniej prawej strony auta lekki lekki pisk (turbina?) Po 220 km (10 km do domu) i zatrzymaniu się pod sklepem usłyszałem nierówną pracę silnika, kiedy zdałem maskę auto samoistnie się wyłączyło. Po ponownym włączeniu samochodu wyskoczyła kontrolka – „awaria silnika,zatrzymaj auto”. Dla mnie bez dwóch zdań to wada ukryta, auto miałem niespełna 3 h. Jeżeli odstąpię od umowy kto w takim przypadku ponosi koszty lawety do sprzedającego?
    Z góry dziękuję za odpowiedź

  11. Na początku kwietnia sprzedałam motocykl rocznik 99. Gdy kupiec przyjechał poinformowała go, że należy wymienić płyny, oleje, filtry itp. Nawet przed przyjazdem powiedziałam mu, że akumulator jest rozładowany ale na biegu nie będę go ładować. Chcę by zobaczył jak odpala zimny i nic nie chcę ukrywać. Ze względu na zdrowie mało nim jeździłam i wolałam go sprzedać taniej niż miałby stać kolejny sezon w garażu. Kupujący zachwycony kupionym motocyklem odjechał. Sam stwierdził, że gaźniki do regulacji i następnego dnia będą je regulować. Potem dostałam wiadomość, że idzie jak dzika (230).
    Po 23 dniach dostałam telefon, że w układzie chłodniczym jest „masło” i jest to wada ukryta w związku z tym chce zwrócić motocykl a ma prawo, bo nie minęło 30 dni od zakupu.
    Oczywiście nic mi to nie mówiło, więc zadzwoniłam do mechanika i dowiedziałam się, że prawdopodobnie wydmuchało uszczelkę w silniku. Gdy mu powiedziałam ile nią jechał kupujący po zakupie, to stwierdził, że przy takiej eksploatacji motocykl został zajechany (a sam kupiec przyznał się, że „kilka razy ” nią jeździli.
    Należy wziąć pod uwagę, że motocykl sezon zimowy stał, więc taka pierwsza jazda raczej nie była wskazana.
    Proszę o informacje/pomoc jakie mam prawa jako sprzedająca? Wizja oddania pieniędzy a otrzymania w zamian uszkodzonego motocykla jest słaba.
    Ze względu na to, że motocykl ma swoje lata a znajomi mieli problemy/roszczenia po sprzedaży, umieściłam zapis w umowie, że kupujący zrzeka się prawa rękojmi – czy taki zapis jest prawomocny? Ja wiem, że rękojmia chroni kupującego ale coraz częściej jest to wykorzystywane do zwrócenia części lub całej zapłaty.

    • Sugeruję zażądać od kupującego stanowiska na piśmie z dokładnym sprecyzowaniem wad. Jeśli jakieś pismo przyjdzie, proszę je do nas przesłać i postaramy się pomóc. Wyłączenie rękojmi zdecydowanie zwiększa Pani szanse w sporze, ale nadal możliwe jest kwestionowanie przez kupującego tego wyłączenia lub podnoszenie roszczeń w oparciu o inne podstawy prawne.

  12. Dziękuję za bardzo rzeczowy artykuł.
    Cz w przypadku, gdy od zakupu do wykrycia wady mija kilka miesięcy istnieje domniemanie istnienia wady w chwili przeniesienia ryzyka na kupującego?

  13. Kupiłem auto z 2016 po kupnie przeszedł przegląd został ubezpieczony trwało to nie dłużej niż tydzień od kupna pojechałem do mechanika celem wymiany oleju w filtrze oleju mechanik stwierdził dużo opiłków metalu co zrobić w takiej sytuacji.

    • W udokumentowany sposób (np. zdjęcia, film) zabezpieczyć próbkę oleju, przestać jeździć i najlepiej odstąpić od umowy. Proszę o wypełnienie tego formularza https://autoprawo.pl/formularz. Na jego podstawie przygotujemy bezpłatną analizę sprawy z ofertą pomocy z naszej strony.

  14. Witam,tym razem ze strony sprzedającego.. sprzedałam samochód, przy sprzedaży kupujący dokładnie obejrzeli, jeździli, podłączali komputer w celu diagnostyki, który błędów żadnych nie wykazał.Ogolnie kupująca osoba nie zgłosiła żadnych zastrzeżeń co do stanu auta. Jedynie przy negocjacji ceny zapytała,czy obnize cenę ze względu na amortyzatory,które zdaniem kupującej były do wymiany.Po ustaleniu ceny,spisana została umowa,na kwotę niższą,na prośbę kupującej.Po dowód dniach,osoba kupująca stwierdziła,że z autem jest coś nie tak,ponieważ falują obroty na biegu jałowym.Zapytalam jakie zostało wlane paliwo,stwierdziła,że 95,której nie jest dedykowane do tego modelu. Kupująca stwierdziła,że zatankuje prawidłowe i „pojezdzi i sprawdzi i w przyszłym tygodniu da znać czy auto zwraca czy oddaje.Pytanie, czy ma prawo żądać zwrotu pieniędzy oddając mi zepsuty samochód? Jak powinnam zachować się w takiej sytuacji? Zostaję z zepsutym autem,które być może poprzez zaniedbanie kupującej uległo awarii? Jak rozwiązać taką sytuację?

    • Sugeruję zażądać od kupującego stanowiska na piśmie z dokładnym sprecyzowaniem wad. Jeśli jakieś pismo przyjdzie, proszę je do nas przesłać i postaramy się pomóc.

  15. Dzień dobry .
    Mam pytanie co dzieje się w przypadku jak kupujący informuje sprzedawcę po 9 miesiącach użytkowania że naprawiał samochód u swojego mechanika a wadą której nie było na dzień sprzedaży nadal występuje , teraz żąda naprawy lub wymiany .
    Jakie prawa ma sprzedawca ?

    • Na pewno ma Pan prawo do diagnostyki i zapoznania się ze stanem pojazdu. Kupujący w większości spraw musi wykazać, że wada lub jej przyczyna istniały w momencie wydania mu pojazdu, co może nie być dla niego łatwe po takim czasie. Sugeruję zażądać od kupującego stanowiska na piśmie z dokładnym sprecyzowaniem wad. Jeśli jakieś pismo przyjdzie, proszę je do nas przesłać i postaramy się pomóc.

  16. Witam, co w sytuacji gdy w trakcie kupna auta sprzedawca mówił że auto spala 12 l na 100 km a w rzeczywistości pali 24 litry i po przejechaniu 50 km po zakupie zapalił się check engin?

    • Jeśli dysponuje Pan na tę okoliczność dowodami (np. wymienione smsy, nagranie rozmowy), to może być to podstawa odpowiedzialności sprzedawcy. Proszę o wypełnienie tego formularza https://autoprawo.pl/formularz. Na jego podstawie przygotujemy bezpłatną analizę sprawy z ofertą pomocy z naszej strony.

  17. Witam
    Czy mogę skorzystać z rękojmi konsumenckiej jeżeli:
    po przejechaniu ok 1200 km wyskoczył mi błąd cewki zapłonowej-samochód oddałem do mechanika-wymiana cewki i naprawa wiązki kabli-po kolejnych 600km ponownie wywaliło
    cewkę-diagnoza opadający zawór koszt naprawy 4000zł. Naprawę wykonałem na co mam faktury (auto ma przejechane jedynie 120tys km) czy mogę oczekiwać rękojmi jeżeli od zakupu samochodu mineło już 4 miesiące

  18. W sobotę odebrałem nowego Hyundai Tucson że salonu z Krakowa ul.powstancowvslaskich 22 roczników jest z roku 2023 ale 6 km przebiegu dojechawszy do Katowice że szczęścia wypiłem z żoną szampana następnego dnia przez przypadek zajrzałem pod maskę okazało się że jest opryskany płynem chłodniczym w poniedziałek rano pojechałem do serwisu Hyundai w Katowicach gdzie stwierdzono uszkodzony przewód prawdopodobnie przez jakieś zwierzęta poinformowałem o tym zdarzeniu sprzedawcę odpowiedź była taka że mam zgłosisz szkodę przez moje autokasko

    • Jeśli ma Pan status konsumenta lub przedsiębiorcy prowadzącego JDG niezwiązanej z motoryzacją do dysponuje Pan domniemaniem istnienia wady lub jej przyczyny w momencie sprzedaży. Proszę o wypełnienie tego formularza https://autoprawo.pl/formularz. Na jego podstawie przygotujemy bezpłatną analizę sprawy z ofertą pomocy z naszej strony.

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Proszę wpisać swój komentarz!
Proszę podać swoje imię tutaj