Pierwsze kroki po kupnie samochodu z wadami

W przypadku kupna samochodu z wadami bardzo istotne jest jak najszybsze podjęcie odpowiednich kroków prawnych. Poniżej opisano niezbędne czynności, które pozwolą nam na zwrot samochodu po zakupie lub obniżenie jego ceny (uzyskanie odszkodowania).

Ocena stanu prawnego

Najpierw należy ustalić jakie przepisy będą miały zastosowanie do naszej sprawy. Strony transakcji, gdzie (K) to kupujący, a (S) to sprzedawca, mogą być następujące:

  1. konsument (K) – przedsiębiorca (S),
  2. przedsiębiorca (K) – przedsiębiorca (S)
  3. osoba fizyczna niebędąca przedsiębiorcą (K) – osoba fizyczna niebędąca przedsiębiorcą (S)

Sytuacja nr 1 (konsument kupuje od przedsiębiorcy) będzie miała miejsce przede wszystkim, gdy kupimy samochód z wadami ukrytymi od komisu lub w salonie i nie prowadzimy działalności gospodarczej.

Sytuacja nr 2 (dwóch przedsiębiorców) jest bardziej skomplikowana. Jeśli kupującym jest przedsiębiorca będący osobą fizyczną, możliwe jest zastosowanie do niego części przepisów dotyczących konsumenta. Taki przypadek warto omówić z prawnikiem.

Sytuacja nr 3 (umowę zawierają dwie osoby niemające firmy) to klasyczna transakcja pomiędzy dwiema osobami nieprowadzącymi działalności gospodarczej. Niestety ma również miejsce często, gdy komis samochodowy chce uniknąć odpowiedzialności z tytułu rękojmi i podsuwa do podpisania umowę podpisaną in blanco przez właściciela samochodu, którym jest osoba fizyczna nieprowadząca działalności gospodarczej. Należy więc dokładnie zbadać kto jest stroną umowy, gdyż takie działanie komisu może utrudnić dochodzenie ewentualnych roszczeń.

W sytuacji nr 1 zawsze mamy status konsumenta. W sytuacji nr 2 zależy to od konkretnej sprawy. W sytuacji nr 3 mamy status kupującego niebędącego konsumentem. Nasze uprawnienia w każdym z trzech opisanych przypadków określają art. 556 i n. Kodeksu cywilnego dotyczące rękojmi.

Pomoc prawna

Jeśli jesteś zainteresowany naszą pomocą lub bezpłatną poradą opisz Twoją sprawę korzystając z tego formularza. W odpowiedzi otrzymasz bezpłatną analizę sprawy oraz propozycję pomocy z naszej strony wraz z wyceną.

Roszczenia kupującego

Najpierw należy ustalić, czy w umowie nie wyłączono uprawnień kupującego z tytułu rękojmi. W takim przypadku zwrot samochodu po zakupie lub uzyskanie odszkodowania nie jest niemożliwe, ale jest trudniejsze. Jeśli podejrzewasz, że w Twojej umowie wyłączono rękojmię („kupujący nie będzie wnosił roszczeń” / „strony wyłączają rękojmię”), zapoznaj się z naszym artykułem o niekorzystnych wzorach umów sprzedaży.

Postanowienie umowne „kupujący zapoznał się ze stanem technicznym i nie wnosi do niego uwag” nie jest wyłączeniem rękojmi i nie należy się nim przejmować. Szerzej opisujemy to w tym artykule.

Art. 558. § 1. Strony mogą odpowiedzialność z tytułu rękojmi rozszerzyć, ograniczyć lub wyłączyć. Jednakże w umowach z udziałem konsumentów ograniczenie lub wyłączenie odpowiedzialności z tytułu rękojmi jest dopuszczalne tylko w wypadkach określonych w przepisach szczególnych.
§ 2. Wyłączenie lub ograniczenie odpowiedzialności z tytułu rękojmi jest bezskuteczne, jeżeli sprzedawca zataił podstępnie wadę przed kupującym.

Jeśli uprawnienia z tytułu rękojmi nie zostały wyłączone lub też ich wyłączenie jest bezskuteczne (art. 558 § 2 k.c.) kupujący może od razu albo odstąpić od umowy (zwrot samochodu po zakupie) albo żądać obniżenia ceny. Sprzedawca ma możliwość niezwłocznego usunięcia wad lub wymiany rzeczy i „anulowania” w ten sposób otrzymanego odstąpienia od umowy kupna samochodu, lub też oświadczenia o obniżeniu ceny.

Art. 560. § 1. Jeżeli rzecz sprzedana ma wadę, kupujący może złożyć oświadczenie o obniżeniu ceny albo odstąpieniu od umowy, chyba że sprzedawca niezwłocznie i bez nadmiernych niedogodności dla kupującego wymieni rzecz wadliwą na wolną od wad albo wadę usunie. (…)
§ 3. Obniżona cena powinna pozostawać w takiej proporcji do ceny wynikającej z umowy, w jakiej wartość rzeczy z wadą pozostaje do wartości rzeczy bez wady.
§ 4. Kupujący nie może odstąpić od umowy, jeżeli wada jest nieistotna.

Co napisać w piśmie do sprzedawcy

Jeśli chcemy skorzystać z przysługującego nam uprawnienia do odstąpienia od umowy, czyli do zwrotu samochodu lub obniżenia ceny, to najlepszą formą będzie wysłanie odpowiedniego oświadczenia. Na początek wystarczy opisanie w piśmie stwierdzonych wad.

W piśmie należy wskazać, że proponujemy sprzedawcy kontakt w celu udostępnienia mu pojazdu do oględzin, tak aby sam mógł przekonać się o wadach. Dzięki temu wykażemy inicjatywę wymaganą przez art. 561(2) Kodeksu cywilnego. Ewentualna bierność lub odmowa sprzedawcy obciąży tylko jego.

Art. 561(2). § 1. Kupujący, który wykonuje uprawnienia z tytułu rękojmi, jest obowiązany na koszt sprzedawcy dostarczyć rzecz wadliwą (…) do miejsca, w którym rzecz została wydana kupującemu.
§ 2. Jeżeli ze względu na rodzaj rzeczy (…) dostarczenie rzeczy przez kupującego byłoby nadmiernie utrudnione, kupujący obowiązany jest udostępnić rzecz sprzedawcy w miejscu, w którym rzecz się znajduje.

Należy pamiętać, że odrębną kwestią jest zawiadomienie sprzedawcy o wadzie, a odrębną wysłanie oświadczenia o obniżeniu ceny lub o odstąpieniu od umowy, które ma doprowadzić do zwrotu samochodu po zakupie i odzyskania jego ceny. Jeśli nie chcemy precyzować od razu naszego roszczenia, na początku wystarczy wysłanie pisma z zawiadomieniem o wadzie.

Żądanie naprawy lub wymiany

Możliwe jest też żądanie naprawy lub wymiany pojazdu, jednak realizowanie tych roszczeń jest dużo trudniejsze pod kątem prawnym. Zdecydowanie zalecamy wybranie pomiędzy odstąpieniem od umowy (jeśli wad nie zamierzamy usuwać) a oświadczeniem o obniżeniu ceny (jeśli planujemy naprawić samochód.

Dodatkowe uprawnienia konsumenta

W przypadku realizacji roszczeń przez konsumenta wyglądają one podobnie jak opisane wyżej roszczenia podnoszone przez pozostałych kupujących. Konsument dysponuje natomiast następującymi, dodatkowymi udogodnieniami:

  • Domniemanie uznania roszczenia konsumenta za uzasadnione, w przypadku nieustosunkowania się do niego przez przedsiębiorcę w terminie 14 dni od daty otrzymania go (art. 561[5] k.c.). Nie dotyczy to jedynie chęci zwrotu samochodu po zakupie (odstąpienia od umowy).
  • Domniemanie niezgodności towaru z umową, jeśli wada została stwierdzona w okresie roku od dnia wydania pojazdu kupującemu (art. 556[2] k.c.).
  • Brak możliwości wyłączenia lub ograniczenia uprawnień kupującego z tytułu rękojmi (art. 558 § 1 k.c.).
  • Dłuższe terminy przedawnienia niektórych roszczeń (art. 568 § 2 k.c.).

Trzeba stanowczo podkreślić, że uprawnień konsumenta nie można wyłączyć (w przeciwieństwie do uprawnień kupujących niebędących konsumentami). Wszelkie postanowienia o niewnoszeniu roszczeń, o braku możliwości zwrotu samochodu po zakupie, o wyłączeniu rękojmi, są nieważne jako klauzule niedozwolone.

Terminy na zwrot samochodu po zakupie lub obniżenie ceny

Wbrew obiegowym opiniom nie istnieje termin na zawiadomienie sprzedawcy o wadzie (np. miesiąc na momentu dowiedzenia się od niej). Jedynie w transakcji pomiędzy dwójką przedsiębiorców, kupujący powinien zawiadomić sprzedawcę o wadzie niezwłocznie po powzięciu wiedzy o niej (art. 563 § 1 k.c.).

Rozróżnia się natomiast termin na dowiedzenie się o wadach oraz termin, w którym nasze odstąpienie od umowy (lub obniżenie ceny) powinien otrzymać sprzedawca.

Na stwierdzenie wady mamy dwa lata, przy czym jeśli już wadę stwierdzimy, to od momentu stwierdzenia wady mamy rok na odstąpienie od umowy lub obniżenie ceny. Od powyższej reguły możliwe są wyjątki, które opisujemy w artykule Terminy na dochodzenie roszczeń z tytułu wad pojazdu.

Jak gromadzić dowody

Najczęściej sprzedawca będzie kwestionował swoją odpowiedzialność lub grał na zwłokę. Dochodzenie od niego roszczeń, nie uniemożliwia korzystania z wadliwego pojazdu. Należy jednak dokumentować wszelkie naprawy i poniesione koszty (faktury, paragony, oświadczenia i dane mechaników), tak aby możliwe było ich późniejsze dochodzenie od sprzedawcy.

Wszelki kontakt ze sprzedawcą powinien odbywać się w formie listów (poleconych lub poleconych za zwrotnym potwierdzeniem odbioru), przy zachowaniu kopii wysyłanych pism. Rozmowy powinny być nagrywane lub powinny odbywać się przy udziale świadków.

Jeśli planujemy zwrot samochodu po zakupie i nie korzystamy z niego, warto umieścić go na strzeżonym parkingu lub w innym miejscu nieznanym sprzedawcy. Należy to też zrobić jeśli planujemy zatrzymać samochód, ale korzystanie z niego jest niemożliwe do czasu naprawy.

Dochodzenie roszczeń w sądzie

Forma dochodzenia roszczeń może być różna. Możliwe jest skierowanie do sądu pozwu lub zawezwania do próby ugodowej. Nie zalecamy korzystania z e-sądu.

Jeśli kupujący decyduje się na wniesienie powództwa, przygotowanie pozwu powinien zlecić prawnikowi, ponieważ każdy stan faktyczny umożliwia dobranie innych środków prawnych i zastosowanie innych przepisów.

Skonstruowanie roszczenia nie musi opierać się tylko i wyłącznie o przepisy art. 556 i n. Kodeksu cywilnego. Możliwe jest zastosowanie np. zbiegu roszczeń z tytułu rękojmi i z art. 471 k.c., co w niniejszej sprawie pozwoliło powodowi odzyskać nie tylko odszkodowanie odpowiadające cenie akumulatora, ale również cenie jego badań diagnostycznych i pomocy prawnej, co dwukrotnie zwiększyło kwotę dochodzonego roszczenia.

Kwestia wyboru roszczenia przed skierowaniem sprawy na etap sądowy została szerzej opisana w kolejnym artykule.

Jesteś sprzedawcą? Masz prawa, podobnie jak kupujący

Każdy kupujący prędzej, czy później będzie również sprzedawcą samochodu. Jeśli sprzedałeś samochód, również możesz skorzystać z naszej pomocy, ponieważ niejednokrotnie roszczenia kupujących okazują się niezasadne. Jest tak np. wtedy, gdy sprzedawca nie składał żadnych zapewnień o stanie pojazdu, a samochód ma typowo eksploatacyjne wady (np. zużyte sprzęgło). Jeśli sprzedałeś samochód i chcesz ustalić, czy istnieją podstawy Twojej odpowiedzialności, skontaktuj się z nami.

Pytania i odpowiedzi (FAQ)

1/ ZWROT SAMOCHODU W TERMINIE 14 DNI
Czy możliwy jest zwrot samochodu po zakupie w terminie 14 dni bez powodu?

Zwrot w terminie 14 dni bez podania przyczyny dotyczy zakupów na odległość lub poza lokalem przedsiębiorstwa. Większość umów sprzedaży pojazdów nie spełnia tego kryterium, ponieważ umowę zawiera się przy równoczesnej obecności sprzedawcy i kupującego.

2/ TERMIN NA ZWROT OKREŚLONY PRZEZ SPRZEDAWCĘ
Zwrot samochodu w ciągu 7 dni. Sprzedawca twierdzi, że jedynie w takim terminie mogłem zwrócić samochód po kupnie.

Jeśli podstawą zwrotu pojazdu ma być wada (niezgodność z umową) terminy na zwrot są dużo dłuższe. Nie ma żadnego ograniczenia czasowego w postaci 7 dni, miesiąca lub dwóch miesięcy. Terminy w rękojmi opisujemy w tym artykule.

3/ MOMENT ZWROTU SAMOCHODU I PIENIĘDZY ZA SAMOCHÓD
Uzależniam zwrot samochodu od wcześniejszego otrzymania od sprzedawcy przelewu. Sprzedawca się na to nie zgadza. Co zrobić?

Zwrot świadczeń powinien nastąpić równocześnie. Nie można wymusić na sprzedawcy wcześniejszego przelewu, przed wydaniem pojazdu. Oczywiście nic nie stoi na przeszkodzie, żeby w przypadku zgodnej woli sprzedawcy i kupującego, uregulować to odmiennie.

4/ KOSZTY DODATKOWE (OC, OPONY)
Umowę zawarłem pół roku temu i kupiłem do niego zimowe opony, zawarłem umowę OC. Odkryłem fałszywy przebieg i teraz ustalam ze sprzedawcą zwrot samochodu po nieudanym zakupie. Czy mogę żądać zwrotu pieniędzy za opony i OC.

Zwrot za OC jest uzasadniony. W przypadku opon sprawa jest bardziej skomplikowana. Jeśli samochód miał zużyte zimowe opony i wymiana była niezbędna, a stare opony zutylizowano, możliwe jest żądanie zwrotu. W innym przypadku powinniśmy zatrzymać opony, nie żądać zwrotu za nie od sprzedawcy i samodzielnie je sprzedać.

5/ ZWROT WYŁĄCZNIE CENY SAMOCHODU
Sprzedawca zgadza się na zwrot samochodu po zakupie, który miał miejsce miesiąc temu. Nie zgadza się natomiast na zwrot za serwis olejowy, który wykonałem. Co zrobić?

Warto rozważyć zawarcie ugody, w ramach której odzyskamy cenę pojazdu, ale równocześnie nie zrzekniemy się roszczenia o naprawienie poniesionej szkody. Wtedy możliwe będzie wytoczenie powództwa o mniejszą kwotę, a sprawa zwrotu samochodu będzie zamknięta. Jeśli natomiast sprzedawca nie zgadza się na zawarcie takiej ugody zasadne jest skierowanie do sądu pozwu z żądaniem zwrotu ceny pojazdu oraz zwrotu innych poniesionych kosztów.

6/ DAROWIZNA A ODSTĄPIENIE OD UMOWY
Sprzedawca twierdzi, że zwrot samochodu po zakupie jest niemożliwy bo w dowodzie widnieje obok mnie mój ojciec, a samochód kupowałem tylko ja. Po kupnie zrobiłem darowiznę.

Darowizna powinna zostać uchylona przed odstąpieniem od umowy. Taka sytuacja wymaga konsultacji z prawnikiem, ponieważ ewentualny błąd może uniemożliwić zwrot samochodu.

7/ ODSZKODOWANIE (WYNAGRODZENIE) DLA SPRZEDAWCY
Zwracam samochód sprzedawcy z powodu wad, ale chce mnie obciążyć za niedużą obcierkę na parkingu (500 zł) i za użytkowanie przez 3 miesiące (1000 zł).

Pieniądze za obcierkę są zasadne, bo nie jest to normalne zużycie pojazdu. Natomiast zwrot samochodu po zakupie nie uzasadnia wypłacania sprzedawcy „wynagrodzenia” za korzystanie z samochodu przez kupującego.

8/ BŁĘDNA KWOTA OBNIŻENIA CENY
Wysłałem obniżenie ceny na 4000 zł. Biegły sądowy obliczył je na 3000 zł. Sprzedawca twierdzi, że moje oświadczenie jest z tego powodu nieważne.

Złożenie oświadczenia o obniżeniu ceny z podaniem nieprawidłowej kwoty nie skutkuje nieważnością takiego oświadczenia. Zawsze lepiej złożyć oświadczenie na kwotę wyższą, a później ograniczyć roszczenia w sądzie po ich dokładnym obliczeniu przez rzeczoznawcę, przed skierowaniem pozwu. Kłopotliwa może być odwrotna sytuacja- złożenie oświadczenia na zbyt niską kwotę może później uniemożliwić jej rozszerzenie do wyższej kwoty, ze względu na upływ terminów.

9/ SAMOCHÓD ZOSTAWIONY W ROZLICZENIU W RAZIE ZWROTU SAMOCHODU PO ZAKUPIE
Muszę zwrócić samochód sprzedawcy w związku z jego wadami. Kłopot w tym, że poza gotówką w rozliczeniu zostawiłem stary samochód, a sprzedawca już go nie ma. Jak to rozwiązać?

Cena pojazdu może być uiszczona w części w gotówce, a w części w przedmiocie, którego wartość jest możliwa do ustalenia. W takich sytuacjach raczej nie praktykuje się zwrotu samochodu zostawionego w rozliczeniu, chyba że z dokumentów wynika, że strony zawarły umowę zamiany. Zawsze jednak warto skonsultować taką sytuację z prawnikiem.

tagi wpisu: reklamacja nowego samochodu, reklamacja używanego samochodu, zwrot samochodu po zakupie od osoby prywatnej, ile jest dni na odstąpienie od umowy kupna-sprzedaży samochodu

739 KOMENTARZE

  1. Dzien dobry
    Kupilem pol roku temu auto, silnik bierze olej. Sprzedający nie informował o takim fakcie. Czy jest to podstawa do zwrotu auta?

  2. Witam
    Wczoraj w dniu 16 kwietnia 2025 roku znalazłem ogłoszenie o sprzedaży samochodu marki BMW E60 na Autohandlu w Rumi.
    Pojechałem obejrzeć samochód i sprawdzić zawieszenie na stacji diagnostycznej.
    Znajdującej się w pobliżu miejsca zakupu pojazdu.
    Na stacji diagnostycznej stwierdzono że układ zawieszenia amortyzatory i drążki kierownicze są w dobrym stanie technicznym.
    A do wymiany wszystkie opony stare popękane oraz do wymiany tarcze i klocki hamulcowe przód.
    Zaznaczam że samochód sprzedawał Autohandel ale umowę podpisałem nie z autohandlem a na umowie byli tylko poprzedni właściciele auta, zamiast Autohandlu który to miał u siebie pojazd. Po wyjeździe z terenu Autohandel samochód zaczął mi świstać przy każdym dodaniu gazu. A skrzynia biegów trochę przeciąga biegi.
    Po powrocie do domu oglądając samochód zauważyłem że w silniku po sam korek wlewu oleju jest olej lub olej zmieszany z paliwem (diesel).
    Napisałem email do sprzedawcy że będę z tytułu rękojmi żądać zwrotu pieniędzy lub kosztów naprawy wymiany części i robocizny lub obniżenia kwoty zakupu pojazdu.
    Teraz w dniu dzisiejszym to znaczy dzień po zakupie jestem umówiony na wymianę opon to już koszty potem z mechanikiem też koszty.
    Jeżeli chodzi o zakup opon czy wymianę tarcz i klocków hamulcowych to rozumiem że ta czynność to normalna rzecz po mojej stronie.
    Ale jeżeli chodzi o silnik i stan jakiejś bezbarwnej substancji lub oleju po sam korek wlewu w silniku to już jest jakiś szwindel po stronie Autohandlu.

  3. Kupiłem samochód Seat Ibiza 1,4 75 KM. Po zakupie w trakcie jazdy zauważyłem, że wskazówka temp. cieczy chłodzącej pokazuje ponad 130 stopni po przejechaniu kilku kilometrów. Poinformowałem o tym sprzedającego, który oświadczył, że zapomniał mi o tym powiedzieć. Podłączono komputer, który pokazał, że temp. płynu chłodzącego jest w normie tj. ok 90 stopni. W trakcie kontynuacji jazdy wskaźnik ponownie zaczął wskazywać wartości maksymalne, jednak uznałem, że to wina wskaźnika. Po przejechaniu około 50 km silnik zgasł w trakcie jazdy. Nadmieniam, że nie doszło do nadmiernego rzeczywistego przegrzania cieczy chłodzącej. Po chwili można było ponownie uruchomić auto i kontynuować jazdę. Po kilku dniach od zakupu poinformowałem o wszystkim sprzedającego i stwierdziłem, że chcę odstąpić od zakupu i zwrócić samochód. Sprzedający stwierdził, że on już auto wyrejestrował i może odebrać ode mnie samochód z powrotem jednak odliczając od ceny zakupu jedną czwartą kwoty ( auto z 2003 roku, zakupione za 4000 zł). Moim zdaniem nie ma racji, traktuję to co się stało jako wadę ukrytą, o której nie powiedział w momencie sprzedaży, a później zapewniał, że to nic poważnego. Zastanawiam się nad złożeniem pozwu sądowego, czy mam rację..? Dziękuję za odpowiedź.

  4. Dzień dobry,
    Kupiłem auto z salonu, które było przez rok pokazowym. Okazało się, że nie działa system sterowania poleceniami głosowymi oraz język nawigacji. Potwierdził to serwis i salon w którym kupiłem. Czy mogę odstąpić z tego powodu od umowy i zadać zwrotu pieniędzy? Jest to nowe auto i wada ta utrudnia użytkowanie ze względu na dotykowe ekrany i tego, że nawigacja nie mówi gdzie Skręcić np. Dziękuję

  5. Ja mam taką sytuację, że sprzedawca zapewniał że motor nie jest wypadkowy, w ogłoszeniu też nic nie było o tym, że miał wypadek (mam zdjęcia ogłoszenia). Okazało się że jednak jest wypadkowy. Co w takiej sytuacji? Pozdrawiam

  6. A ja mam taką nietypową sprawę. Mianowicie jak wygląda sprawa cofnięcia licznika? Autko było w Niemczech od nowości. W 3 4 lata przejechało około 200tkm a w PL zostało sprzedane z przebiegiem 100tkm. Klient użytkował auto a potem sprzedał z przebiegiem 200tkm po kolejnych 8latach.czyli kupiłem auto z przebiegiem 200tkm za jakąś kwotę gdzie naprawdę ma 300tkm przejechane. Czy w takiej sytuacji można zadać rekompensaty gdyż pojazd jest mniej wart z większym zatajonym przebiegiem.

  7. Dzień dobry taka sytuacja. Kupiłem motocykl 3.11.2023, zrobiłem serwis, wymieniłem pary rzeczy i postanowiłem sprzedać.
    Sprzedałem 09.04.2024.
    Wczoraj do mnie napisał kupujący (18.03.2025)
    Że na warsztacie była wykryta wada silnika (pęknięcie zamaskowane klejem) o którym ja nie miałem żadnego pojęcia. W umowie kupna sprzedaży cena sprzedaży 4tys zl
    Kupujący prosi o przelew na konto bankowe w celu naprawy usterki.
    Co mam zrobić w takiej sytuacji? Zgłosić się do poprzedniego sprzedawcy skoro nie minęło 2 lata?

    • Jeśli wada istniała w momencie sprzedaży, a Pan nie wyłączył rękojmi w umowie, to niestety może Pan za tę wadę odpowiadać. Sugeruję zażądać od kupującego stanowiska na piśmie z dokładnym sprecyzowaniem wad. Jeśli jakieś pismo przyjdzie, proszę je do nas przesłać i postaramy się pomóc.

  8. witam zakupiłem auto około miesiąc temu po wymianie filtrów i oleju okazało się że przeskoczył rozrząd przy odpowietrzaniu układu paliwowego po ściągnięciu osłony rozrządu i dokładnego przyjrzeniu się Okazało się ze rozrząd nie był wymieniany od nowości auta dodam ze auto ma (6 lat ) i 180 tys po ściągnięciu rozrządu pasek był przetarty a rolki zatarte czy mogę domagać się od sprzedającego rękojmi zwrotu kosztów poniesionych w warsztacie samochodowym za naprawę dodam ze silnik nie ucierpiał wszystko mam udokumentowane zdjęciami .

    • To zależy, przy jakim przebiegu ten rozrząd powinien być wymieniony. Czy ten producent wskazuje wprost interwał wymiany? Proszę o wypełnienie tego formularza https://autoprawo.pl/formularz. Na jego podstawie przygotujemy bezpłatną analizę sprawy z ofertą pomocy z naszej strony.

  9. Kupiłam auto w komisie które stało trzy Miesiące po umyciu okazało się że auto ma każdy inny odcień lakieru zapłaciłam za auto 13000 tys auto chciałam zwrócić pan mi wmawiał że auto ma orginalny lakier i po zwrocie auta odal mi komis po dwóch dniach 10 000tys tłumaczy że komis musi zabrać taka prowizje na fakturze zaniżył 11.500tys

    • Co do zasady taki termin nie obowiązuje, chyba że uda się udowodnić, że umowę zawierano poza lokalem przedsiębiorstwa (wymaga to analizy prawnej, a nie potocznego rozumienia takich pojęć). Wtedy możliwe jest udowadnianie 14-dniowego terminu na zwrot.

  10. Witam,kilka dni temu kupiłam auto z komisu.Sprawdzone przez płatną stronę i tam czysto.Sprzedawca dał pisemną gwarancję bezwypadkowosci.Zapewnial również,że wszystkie szyby są oryginalne.Pogoda w dniu zakupu była deszczowa i dopiero pięć dni po zakupie zauważyłam, że szyba czołowa i przednią kierowcy nie są oryginalne.Co mogę zrobić w takiej sytuacji?

    • Sam fakt, że szyby nie są oryginalne nie musi być wadą. Natomiast pogłębiłbym diagnostykę pojazdu w kierunku jego ewentualnej powypadkowości.

  11. Witam, kupiłem samochód niecały miesiąc temu, zrobiłem nim niecałe 200km, sprzedawca zapewniał że samochód w świetnym stanie, wymieniony rozrząd i oleje. Czekałem na mechanika, mechanik powiedział że rozrzad nie był wymieniany a silni posiada obrucone panewki w wyniku czego po przejechaniu 200km niecałe się zatarł.

    • Może być to podstawa do roszczeń, ale zależy to od dowodów na okoliczność treści zapewnień sprzedawcy i dowodów na stwierdzone wady. Proszę o wypełnienie tego formularza https://autoprawo.pl/formularz. Na jego podstawie przygotujemy bezpłatną analizę sprawy z ofertą pomocy z naszej strony.

  12. Kupiłam samochód miesiąc temu zepsuło się sprzęgło osoba od której kupiłam powiedziała że mam dwa tygodnie ale ja takiego zapisku w umowie nie mam

    • Nie ma takiego terminu. Inną kwestią jest sam rodzaj wady pojazdu- sprzęgło może być uznane za zużycie eksploatacyjne, zależnie od wieku i przebiegu pojazdu oraz treści zapewnień sprzedawcy. Proszę o wypełnienie tego formularza https://autoprawo.pl/formularz. Na jego podstawie przygotujemy bezpłatną analizę sprawy z ofertą pomocy z naszej strony.

  13. Dzień dobry,
    kupiłem samochód, który dzień przed zakupem przeszedł przegląd na SKP. Oczywiście sprzedający zapewniał, że mechanicznie jest sprawny i wszystko wymieniane jak trzeba. Niepokoiło mnie prowadzenie samochodu i na drugi dzień podjechałem do znajomego mechanika, który stwierdził, że samochód badania technicznego przejść nie powinien i wskazał konkretne wady. Sprzedający twierdzi, że nie przyjmie zwrotu i nie wie, o co mi w ogóle chodzi. Nie chcę naprawiać tego samochodu, bo to zbyt kosztowne. Czy mogę zwrócić samochód na zasadach rękojmi?

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Proszę wpisać swój komentarz!
Proszę podać swoje imię tutaj