Rękojmia a wady fizyczne powypadkowego motocykla – wyrok

8
6445

Uczciwy sprzedawca nie powinien sprzedawać powypadkowego motocykla bez poinformowania kupującego o przeszłości pojazdu. W tym przypadku sprzedawca nie tylko zataił informacje o powypadkowości motocykla i jego wadach fizycznych (uszkodzenie ramy i samowolne dorobienie tabliczki znamionowej), ale również nie zadbał o zatarcie historii pojazdu w Internecie. Szybka wizyta na facebookowym profilu sprzedawcy pozwoliła na ustalenie, że udostępnił on publicznie film z transportowania go karetką po wypadku, do którego doprowadził wymuszając pierwszeństwo. Na dodatek okazało się, że w momencie zdarzenia nie miał uprawnień do jeżdżenia motocyklem. Film stał się oczywiście częścią materiału dowodowego na etapie sądowym.

Rękojmia a wady fizyczne polegające na powypadkowości

Sama w sobie powypadkowość, niezależnie od uszkodzeń, jest wadą skutkującą zazwyczaj ubytkiem wartości handlowej pojazdu. W tym przypadku sprzedawca próbował samodzielnie usunąć część uszkodzeń. Niepoprawnie usunięte wady i wady nieusunięte, również są podstawą odpowiedzialności sprzedawcy. W opisywanej sprawie najważniejszymi wadami były prowizoryczne spawanie i lakierowanie ramy motocykla oraz fałszywa tabliczka znamionowa.

Wyrok

Pomimo długich negocjacji przedsądowych, które prowadziliśmy w imieniu kupujących, pozwany nie zdecydował się na ugodę. Na podstawie prawomocnego wyroku sądu I instancji pozwany musi zwrócić 8.550,00 zł ceny motocykla i 9.247,30 zł dodatkowych kosztów, na które składa się 1.882,60 zł odszkodowania (koszt pomocy prawnej, diagnostyki, opłaty administracyjne, ubezpieczenie, opony), 6.364,70 zł kosztów sądowych i około 1.000,00 zł odsetek.

Przepisy i pomoc prawna

Uprawnienia kupującego z tytułu rękojmi opisuje ten artykuł. Dochodzenie roszczeń jest możliwe nawet w okresie do 3 lat od kupna, a w przypadku zatajenia wady przez sprzedawcę, jeszcze dłużej. Uporządkowane informacje o wszystkich aspektach uprawnień kupującego przy kupnie pojazdu z wadami fizycznymi znajdziesz tutaj.

Jeśli jesteś zainteresowany naszą pomocą lub bezpłatną poradą opisz Twoją sprawę korzystając z tego formularza. W odpowiedzi otrzymasz bezpłatną analizę sprawy oraz propozycję pomocy z naszej strony wraz z wyceną.

  

8 KOMENTARZE

  1. Dobry artykuł. Powypadkowe motocykle są naprawdę problematyczne i ciężko doprowadzić je do idealnego stanu by nie ściągały np. na lewo czy prawo. Pomocny wpis. Kupujący powinni się przestrzegać przed kupnem powypadkowego motocykla. Rada jedna z popularnych.. rozpędź się na motocyklu do 50 km/h i puść kierownicę. Nie powinien ściągać w żadną stronę.

    • Głupoty opowiadasz.
      Motocykl może byc przekoszony, A będzie jechał prosto.
      Jedynie co To zmierzyć ramę laserem.
      Wtedy jest pewność tego, ze motocykl jest prosty.

  2. Artykuł bardzo dobry. Jeden z wielu morałów tego tekstu mówi, że jak się sąd do ciebie dobierze to się nie wypłacisz przez najbliższy rok.
    Lepiej było pozwanemu iść na zgodne rozwiązanie sporu ;)

  3. Dobry artykuł. No ze sprzedażą powypadkowego motocykla zawsze jest problem bo jeśli jest już krzywa rama naprostowanie jej nie jest tanie i proste. Sam jestem motocyklistą, więc jestem obeznany w temacie. Rzadko kiedy ktoś chce kupić powypadkowy motocykl.

  4. Eh też miałem duże problemy ze sprzedażą po wypadku na motocyklu. Na szczęscie moją yamahę udało mi się jeszcze w miarę korzystnie sprzedać w skupie motocykli.

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Proszę wpisać swój komentarz!
Proszę podać swoje imię tutaj